Het ziet er naar uit dat de kleine elektrische ACM City stadsauto, ontwikkeld in het kader van het “Adaptive City Mobility 2” project, daadwerkelijk in productie gaat. Het project gaat komen najaar van start. Dit zal een nieuwe categorie voertuigen op de weg zal brengen. ACM-projectmanager Paul Leibold legde in een interview met Electrive uit wat er zo bijzonder is aan de kleine elektrische auto, waar hij zo goed presteert en waarom hij een wereldwijde mobiliteitsoplossing.
Slimme netwerken
Met deze zogenaamde Multipurpose-City-Fleet-Electric-Vehicle wilde men niet alleen een voertuig, maar een compleet elektrisch mobiliteitssysteem ontwerpen, legt Leibold uit. Elektrische mobiliteit is “altijd het samenspel van elektrisch voertuig, energieoplossing en intelligente netwerken. “Een grote accu alleen maakt geen slimme elektrische auto,” zegt hij, maar het is ook belangrijk om “de energievoorziening te integreren, die op haar beurt alleen met intelligente gegevens kan werken”. Dit vereist volgens Leibold een intelligent netwerk. Tesla heeft dit met zijn Supercharger-netwerk “als enige fabrikant van elektrische auto’s uitstekend aangetoond.”
Aantrekkelijke niche voor nieuwkomers
ACM wil zich echter niet vergelijken met Tesla, maar ziet het Californische bedrijf wel als een rolmodel. ACM ziet zichzelf “in een kleine niche die aantrekkelijk is voor nieuwkomers”. Het gaat hierbij om kleine, lichte en dus eenvoudige en betaalbare stadsvoertuigen. Dankzij hun lage gewicht kunnen ze worden gevoed met een laag voltage. Dat maakt de voertuigen ook qua prijs veel interessanter. De ACM zijn ontworpen voor de zogenaamde L7e-klasse. Het zijn kleine voertuigen, bedoeld voor een wagenpark of als deelauto. Men voorziet dat deze in de steden zullen helpen om voertuigen met verbrandingsmotoren en privévoertuigen op grote schaal te vervangen.
Compacte en multifunctioneel
De focus van ACM ligt op wagenparkbeheerders “met de meest uiteenlopende use-cases: ride hailing, taxi, autodelen, toerisme en zelfs last mile-logistiek zijn mogelijk met de ACM City”, legt Leibold uit. De standaardversie van het kleine elektrische voertuig biedt vier zitplaatsen of twee zitplaatsen plus ruimte voor een europallet door eenvoudigweg de achterste zitbank neer te klappen. “En dit alles met de footprint van een Smart Forfour”, ongeveer 3,5 bij 1,5 meter. Wat de accu’s betreft, overweegt men een combinatie van permanent geïnstalleerde en verwisselbare accu’s. Dat zou de mogelijke toepassingen flexibeler maken. Op het gebied van verwisselbare accu’s is ACM al in gesprek met andere leveranciers op dit gebied, zoals accuspecialist Swobbee en e-scooterfabrikant Gogoro.
Dit jaar op de weg
De ACM City zou al binnenkort op de weg te vinden zijn, los van de eerste proefprojecten: “In de herfst van dit jaar zullen we, ondanks de corona-crisis, het definitieve productieprototype voertuig klaar hebben om te rijden en aan potentiële klanten te presenteren”, zegt Leibold. Voor India is een referentieproject gepland in New Delhi, waar zelfs enkele duizenden ACM E-voertuigen zullen worden gebruikt. In het najaar zal ook worden aangekondigd “wie het voertuig zal produceren, wat het zal kosten en wanneer het beschikbaar zal zijn voor levering. Met deze informatie wil ACM echter “niet naar het grote publiek gaan, want onze klanten zijn pure B2B-vlootbeheerders en geen B2C-eindklanten”.
Laden aan normale stopcontacten
Een grote kracht van het concept is dat de ACM City kan worden opgeladen aan conventionele stopcontacten. Er is dus geen complexe oplaadinfrastructuur nodig. Daarom zijn “vooral opkomende en ontwikkelingslanden geïnteresseerd in onze oplossing”, legt de ACM-baas uit. Snelle laders, bijvoorbeeld, zijn “ondenkbaar op de middellange termijn in deze landen, we hebben het over 50 tot 70 procent van de mensheid.
Puur voor stadsgebruik
De auto, die maximaal 90 km/u haalt, is expliciet bedoeld als een stadswagen. Men concentreert zich dan ook op één doelgroep. Want 70 procent van de mensheid zal in de toekomst in steden wonen. Daar moeten de grootste problemen op het gebied van mobiliteit, uitlaatgassen, verkeersopstoppingen, enz. worden opgelost. De meeste mensen in deze omgeving hebben geen snellere en grotere auto nodig dan de ACM City.”
Profiteren van Corona-crisis
Leipold kan zelfs iets positiefs uit de Corona-crisis halen. Het zal de mensen onder anderen “leren om het belangrijke van het onbelangrijke te onderscheiden.” Leipold vermoedt dat het hierdoor “steeds duidelijker” wordt “dat het in ecologisch en sociaal opzicht niet verantwoord is om 2,5-tons voertuigen de stadscentra in te sturen. Het marktsegment waarin ACM zich bevindt, zal de komende jaren enorm groeien. Als gevolg daarvan worden elektrische voertuigen zoals de ACM City wereldwijd aangeboden. ACM zal daar zeker van profiteren”.