Ruim een maand geleden schreven we al dat er voor de Tesla Model S en X upgrade beschikbaar was. Daardoor kregen ze een adaptieve wielophanging, meer bereik, meer vermogen en een grotere laadcapaciteit. Nu krijgt de Tesla Model S wéér een grotere actieradius. Deze bedraagt nu maar liefst 647 kilometer.
EPA-norm
Die actieradius is weliswaar volgens de EPA-norm. We moeten dus nog even afwachten wat het hier in de praktijk zal zijn. Maar iedere upgrade op dit gebied is uiteraard welkom. Eerder dit jaar lanceerde Tesla een nieuwe Model S “Long Range Plus” met een EPA-range die dit voorjaar groeide tot 630 km. De nieuwe versie van de auto ontstond het afgelopen jaar door verschillende kleine wijzigingen. Tesla veranderde de naam teneinde een nieuwe EPA-classificatie te verkrijgen. Die classificatie geeft nu een actieradius van 402 mijl oftewel 647 km aan.
Verbeterde efficiency
Knap, dat Tesla bij een auto die allang niet meer de hoogste prioriteit heeft, nog steeds bezig is met dit soort verbeteringen. En ook knap dat het Tesla lukte om de efficiency voor de zoveelste maal te verbeteren. “Deze belangrijke prestatie weerspiegelt Tesla’s obsessie voor efficiëntie en energiebesparing. Hij wordt bereikt door verschillende veranderingen, zowel iteratief als transformatief, in de ontwikkeling van de core hardware en systeemarchitectuur door Tesla’s engineering-, ontwerp- en productieteams. Deze veranderingen gingen eerder dit jaar in productie toen we begonnen met de productie van het Model S Long Range Plus in onze fabriek in Fremont, Californië. Alle voertuigen van het model S Long Range Plus zullen de nieuwe range van 647 kilometer krijgen.” Je kunt dit bericht ook anders interpreteren: alle Longe Range versies van het type S die sinds februari worden geproduceerd, zouden dit bereik moeten hebben.
Verbeteringen
Voor de techneuten onder ons een opsomming van de verbeteringen op die ertoe hebben geleid dat het model S een actieradius van 647 km heeft:
1) Significante massavermindering
Massa heeft invloed op zowel efficiëntie als prestaties. Het minimaliseren van het gewicht van elk onderdeel is een constant doel voor Tesla’s ontwerp- en engineeringteams. Verschillende nieuwe inzichten uit het ontwerp en de productie van Model 3 en Model Y zijn nu overgebracht naar Model S en Model X. Dit heeft nieuwe gebieden van massavermindering geopend. Extra gewichtsbesparingen zijn ook bereikt door het standaardiseren van Tesla’s eigen stoelproductie en het gebruik van lichtere materialen die worden gebruikt in accupacks en aandrijfeenheden.
2) Nieuwe wielen en banden
De Tesla Model S heeft nieuwe “Tempest” aero wielen en banden. Deze nieuwe 8,5 inch brede Aero-wielen verminderen de luchtweerstand in vergelijking met de vorige wielen van de Model S Long Range. Deze combineert Tesla met een nieuwe speciale band. Deze is speciaal ontwikkeld om de rolweerstand te verminderen. Dit resulteert dit in een verbetering van 2% in het totale bereik.
3) Verhoogde efficiëntie van de aandrijving
In de achterste elektromotor is de mechanische oliepomp vervangen door een elektrische oliepomp. Deze optimaliseert de smering onafhankelijk van de snelheid van het voertuig. Ook zijn er verbeteringen aan de transmissie in de synchroonmotor van de permanente magneet vooraan. Deze leidden tot een verdere toename van de actieradius met 2% tijdens het rijden op de autosnelweg.
4) Maximaliseren van het regeneratieve remmen
De nieuwste aandrijvingsfunctie, HOLD, combineert het regeneratieve remmen van de motor met fysiek remmen om auto’s tot stilstand te brengen door het gaspedaal gewoon los te laten. Om het voertuig zachtjes tot stilstand te brengen, werkt het regeneratieve remmen nu met een lagere snelheid en vertraging. Daardoor wordt er meer energie naar de accu teruggestuurd.