Het belang van de positie van de laadpoort in elektrische voertuigen wordt vaak onderschat, maar speelt een belangrijke rol in het gebruiksgemak en de algehele laadervaring. Uit onderzoek van de ADAC, waarbij 235 elektrische voertuigen werden geanalyseerd, blijkt dat de optimale positie van de laadpoort afhangt van diverse factoren, waaronder persoonlijke voorkeuren en de specifieke laadsituatie.
Drie meest voorkomende posities van de laadpoort
Uit de analyse van de ADAC blijkt dat deze drie posities voor de laadpoort het vaakst voorkomen:
- Achteraan de passagierszijde:
Dit is de meest voorkomende positie (37% van de onderzochte voertuigen) en biedt voordelen bij het laden aan de openbare laadpalen, die in Europa overwegend deze configuratie hebben. Echter, bij snellaadstations waar de laadkabels vastzitten aan de paal, kan een laadpoort aan de voorkant van het voertuig praktischer zijn. - Achteraan de bestuurderszijde:
Deze positie is minder gebruikelijk (28% van de voertuigen), maar kan handig zijn in garages of bij parkeren langs de stoep met de bestuurderszijde tegen de rijrichting in. - Vooraan de bestuurderszijde:
Dit is de minst voorkomende positie (15% van de voertuigen), maar biedt voordelen bij snellaadstations en bij parkeren in krappe ruimtes. Nadeel is dat deze configuratie in Europa minder gangbaar is bij openbare laadpalen.
Uitdagingen door positie laadpoort bij het parkeren en opladen
Zo hebben ze ieder hun eigen voor- en nadelen. De positionering van de laadpoort kan daarom heel wat uitdagingen met zich meebrengen, vooral in stedelijke gebieden waar parkeerruimte beperkt is, zoals:
- Parkeren in stedelijke gebieden: Beperkte parkeerruimte kan manoeuvreren vereisen om de laadpoort bij de laadpaal te positioneren.
- Variërende laadpoortposities: Verschillende modellen en merken hebben de laadpoort op verschillende posities, wat flexibiliteit bij het parkeren vereist.
Daarom raadt de ADAC een langere laadkabel aan, met een lengte van 7 à 8 meter, voor meer flexibiliteit bij het parkeren ten opzichte van de positie van de laadpaal. Maar ook bij snelladers is het soms een uitdaging om de auto zo te parkeren dat de connector van de doorgaans vrij korte, stugge laadkabel in de laadpoort kan worden gestoken.
De verschillende uitdagingen bij het parkeren en laden van elektrische voertuigen variëren overigens aan de hand van de situatie en positie van de laadpoort:
- Langs parkeren: Beperkte ruimte kan het moeilijk maken om dicht genoeg bij de laadpaal te parkeren, afhankelijk van aan welke kant de laadpoort zich bevindt.
- Dwars parkeren: De positie van de laadpoort kan het noodzakelijk maken om het voertuig op een specifieke manier te positioneren, wat niet altijd mogelijk is.
- Garages: In privégarages kan de locatie van de laadpoort en de laadinfrastructuur de manier waarop het voertuig geparkeerd moet worden beïnvloeden.
- Snelladen: Bij snellaadstations kan de vaste positie van de korte laadkabels de toegankelijkheid van de laadpoort beperken, vooral als deze zich aan de tegenovergestelde kant van het voertuig bevindt.
Deze uitdagingen onderstrepen het belang van een gebruikersgericht ontwerp in de ontwikkeling van elektrische voertuigen, waarbij functionaliteit en gebruiksgemak voorop staan. Het onderzoek van de ADAC biedt waardevolle inzichten voor zowel consumenten als fabrikanten, om te zorgen voor een optimale gebruikerservaring en de acceptatie van elektrisch rijden te bevorderen.
Positie laadpoort kan zelfs de keuze van de auto beïnvloeden
Vooral als men thuis, met name als de auto in een krappe garage geparkeerd moet worden, problemen verwacht om de laadkabel fatsoenlijk aan te kunnen sluiten, kan de positie van de laadpoort van invloed zijn bij de keuze van een elektrische auto.
Het onderzoek van de ADAC biedt namelijk inzichten die kopers en gebruikers van elektrische auto en laadpaal in overweging kunnen nemen. Maar ook fabrikanten zouden de bevindingen uit het onderzoek ter harte moeten nemen.
- Gebruikers: Kies een auto met een laadpoortpositie die past bij de behoeften en overweeg een langere laadkabel voor meer flexibiliteit. Houd ook bij het laten plaatsen van een laadpaal rekening met de positie van de laadpoort.
- Fabrikanten: Erken de gebruikersbehoeften en integreer deze in het ontwerp van de auto. Ontwerp auto’s met een optimale laadpoortpositie, zodat gebruikers zo min mogelijk op problemen stuiten.
Er zijn overigens nog andere factoren die een rol spelen:
- Laadgewoonten: Waar laad je meestal? Hoe vaak gebruik je snellaadstations?
- Lengte van de laadkabel: Een langere kabel biedt meer flexibiliteit bij het parkeren ten opzichte van de positie van de laadpaal.
- Parkeersituatie: Is parkeerruimte beperkt? In hoeverre beïnvloedt de laadpoortpositie het parkeren?
Gebruikersgericht ontwerp is belangrijk
De positie van de laadpoort is slechts één aspect van elektrisch rijden, maar illustreert wel het belang van gebruikersgericht ontwerp. Functionaliteit en gebruiksgemak zijn van essentieel voor een naadloze transitie naar elektrisch rijden. Ook dit soort kleine details zijn zaken die fabrikanten in overweging zouden moeten nemen om de gebruikerservaring te optimaliseren en de acceptatie van elektrisch rijden te bevorderen.