De nieuwste startup op het gebied van elektrische auto’s komt niet uit China maar uit Italie. Het nieuwe merk Aehra is een paar maanden geleden opgericht en presenteert nu teasers van zijn eerste model.
Topsegment
Aehra wil elektrische auto’s in het topsegment gaan aanbieden en de vrijgegeven beelden lijken dat te bevestigen. Het betreft een gestroomlijnde tussenvorm van een SUV, cross-over en coupé. Je zou kunnen vermoeden dat dit dan een concurrent voor de BMW iX en Tesla Model X zou worden, ware het niet dat Aehra in een nog hoger segment wil zitten. We mogen daarom eerder denken aan concurrentie voor elektrische Maserati’s en Lamborghini’s.
Italiaans design
Als we kijken wie het eerste model heeft ontworpen, zitten we er niet zo ver naast. Het design van het eerste model van Aehra is in handen van Marco Quamori, exterieurontwerper van Italdesign, alsmede de voormalige Lamborghini-designers Filippo Perini, Alessandro Salvagnin en Alessandro Serra. Een indrukwekkend rijtje, zodat we met belangstelling naar de daadwerkelijke onthulling van het eerste model van Aehra uitzien. Die onthulling zal waarschijnlijk in oktober van dit jaar plaats vinden.
Bovendien heeft Aehra ook plannen voor een tweede model, dat waarschijnlijk een sportsedan gaat worden. Deze wil men in februari 2023 onthullen. Verder heeft men bekendgemaakt dat de eerste leveringen van beide modellen zijn gepland voor medio 2025.
‘Ongeëvenaarde elegantie’
Filippo Perini is Head of Design van Aehra. Hij verteld dat het nieuwe merk is gelanceerd “met een visie om het volledige designpotentieel van geavanceerde EV-platformtechnologie te ontsluiten op een manier die nog niet eerder is vertoond”. Ook vertelt Perini dat het eerste model van Aehra de ongeëvenaarde elegantie van Italiaans design moet combineren met het allerbeste wat er wereldwijd te krijgen is op het gebied van de materialen en engineering. Dit “om een ommekeer teweeg te brengen in het hele traject dat de klant aflegt.”
Elektrische “coupé-cross-over SUV”
Het eerste model, dat Aehra al in oktober schijnt te onthullen, wordt een tussenvorm tussen een coupé en een SUV cross-over. De beelden, die Aehra verspreidde, zijn veelbelovend. Vooral omdat deze auto zo te zien zich duidelijk onderscheidt van hetgeen er nu op de markt verkrijgbaar is. Aehra heeft duidelijk werk gemaakt van een aerodynamische vormgeving, waarbij de auto een bijzonder lage voorkant heeft en een vrij ronde achterzijde heeft. Men noemt een actieradius van 800 kilometer, mede door de naar eigen zeggen grensverleggende aerodynamica.
Ook biedt hij volgens Aehra plaats aan vijf volwassen passagiers, die makkelijk in- en uit kunnen stappen omdat de auto voor en achter vleugeldeuren heeft. Beide modellen komen op een lichtgewicht carbon monocoque chassis te staan en zullen in de toekomst ook volledig autonoom kunnen rijden.
Onthulling eerste model van Aehra in oktober
Hazim Nada, medeoprichter, voorzitter en CEO van Aehra: “De onthulling van de previewbeelden van het eerste Aehra-model, slechts vier maanden na de lancering van het bedrijf, bevestigt dat we stevig op koers blijven met onze ambitieuze strategie om het EV-mobiliteitsecosysteem te transformeren met voertuigen die geladen zijn met een emotioneel design en doordrenkt zijn met superieure aerodynamische efficiëntie. We kijken er nu naar uit om het volledige ontwerp en de naam van het voertuig in oktober te onthullen.”
Productie wordt uitbesteed
Net als veel andere startups, zoals Fisker en Canoo, wil men de auto’s niet zelf bouwen. De mensen van Aehra gaan de productie bij zogenaamde contractfabrikanten, zoals de productiepartners in de branche heten, uitbesteden. Hoe men de verkoop gaat doen, is evenmin bekend. Wel vertelde men dat Aehra de voertuigen wereldwijd zal aanbieden, en dat men deze “met een Amerikaanse servicegerichtheid” zal verkopen. Beide modellen zullen naar verwachting meer dan 100.000 euro gaan kosten. Waarschijnlijk zelfs veel meer. Daarom zal Aehra zich vooral op markten met een hoger budget richten, zoals Noord-Amerika, Europa, China en de Golfstaten.