De Chinese autofabrikant Aiways bereidt de marktintroductie van haar elektrische voertuigen in Europa voor. Aiways zal daarbij op het gebied van ontwikkeling en strategie worden ondersteund door de Duitse ingenieur Roland Gumpert, een ontwerper van supercars en ook verantwoordelijk voor het ontwerp van de supersportwagen van Aiways. Naast deze elektrische supersportwagen heeft de in 2017 opgerichte Chinese start-up ook een elektrische SUV in het assortiment. Beide modellen komen dus naar Europa.
SUV en supersportwagen
De nieuwe E-SUV U5 Ion wordt officieel gepresenteerd op de Autosalon van Genève in maart. De plug-in supersportwagen heeft een brandstofcel die door methanol wordt gevoed. Van de RG Nathalie, zoals deze auto heet, is sinds vorig jaar al het nodige nieuws uitgekomen. Met een aanschafprijs van meer dan 400.000 euro blijft het een exclusief product voor een heel beperkte doelgroep. In tegenstelling tot deze supersportwagen wordt verwacht dat de U5 Ion zich beter in de massamarkt zal kunnen handhaven. De Chinezen positioneren de serie als een betaalbaar alternatief voor elektrische SUV’s zoals de Audi e-tron of Mercedes EQC.
Chinese overheidssteun
Aiways kan een beroep doen op overheidssteun uit China, een startkapitaal van 1,7 miljard euro en heeft naar eigen zeggen meer dan 1100 medewerkers. De U5 Ion is het eerste volumemodel van Aiways en kost naar verwachting minder dan 30.000 euro(ex BPM etc). Volgens de Chinese autofabrikant beschikt de elektrische SUV over een geavanceerde technologie en een hoog veiligheidsniveau. De gehele elektrische aandrijflijn is een eigen ontwikkeling en wordt in eigen beheer vervaardigd. De productieversie van de U5 zou een actieradius van maximaal 560 kilometer moeten hebben en komt qua ontwerp dicht bij de vorig jaar gepresenteerde studies.