Al enige tijd zijn er verschillende berichten na te lezen over de overgang van het NEDC-cyclus naar het WLTP-cyclus. Recentelijk heeft KPMG, in opdracht van RAI Vereniging en Bovag, een onderzoek verricht naar deze overgang. Het zou volgens de overheid budgetneutraal verlopen moeten zijn, maar de cijfers zeggen nu anders. Er is dus reden genoeg om de Rekenkamer aan het werk te zetten.
NEDC en WLTP
Momenteel gebruiken wij wereldwijd een tweetal rekenmethodes om de CO2-uitstoot van een auto te berekenen. Deze CO2-uitstoot wordt hierna direct verbonden aan de BPM. Een auto die dus meer CO2 uitstoot zal dus ook een hoger BPM-tarief kennen. Recentelijk is Nederland overgestapt van de NEDC rekenmethode naar de WLTP. Deze laatste cijfers zijn wel realistischer, maar doorgaans betekent dit ook een hogere CO2 uitstoot. De overgang naar de andere rekenmethode zorgde nogal voor wat ophef. Toenmalige staatssecretaris van financiën, Erik Wiebes, gaf toen aan dat de stijging niet doorberekend zou worden aan de automobilist. Onze huidige staatssecretaris heeft hier zijn eigen mening over en heeft deze verhoging vermoedelijk stilletjes doorgevoerd.
Wij betalen de BPM
Na de invoering van de WLTP cyclus is er, volgens de RAI Vereniging, gemiddeld per nieuw verkochte auto € 1.000,- teveel BPM geïnd. De overgangsregeling heeft dus totaal geen werking aldus de branchevereniging. Als je dit doorrekent heeft de staatskas nu ruim 600 tot 650 miljoen euro teveel in kas gekregen. De staatssecretaris claimt echter dat dit niet kan kloppen en dat de overgangsregeling gewoon prima werkt. Uit onderzoek blijkt echter dat je nu voor de Citroen C1 of de Volkswagen Up plotseling € 800,- duurder uit bent vanwege de nieuwe rekenmethode. Deze BPM is wel gewoon netjes afgestaan door de kopende partij volgens het rapport van KPMG.
Ontkennen
Staatssecretaris Menno Snel benadrukt dat de verhoging nooit is doorgevoerd. De auto’s zelf zijn gewoon groter en zwaarder geworden waardoor ook het BPM-tarief omhoog gaat. KPMG heeft echter onderzoek gedaan naar aanleiding van deze uitspraak. In het rapport staat duidelijk vermeld dat dezelfde auto’s wel degelijk duurder zijn geworden door de stijging van het BPM. Uiteraard ontkent Menno Snel deze aantijgingen en verschuilt zich achter verschillende rapporten welke nog niet openbaar zijn. Vooralsnog is er nog geen duidelijkheid, maar er was wel een afspraak gemaakt. De transitie van NEDC naar WLTP zou budgetneutraal verlopen. Dit lijkt duidelijk niet het geval te zijn.
Rekenkamer
Naar aanleiding van het rapport van KPMG hebben het CDA en de VVD een motie ingediend bij de Tweede Kamer. Dit op verzoek van de RAI Vereniging en de Bovag. De motie is inmiddels aangenomen en de Algemene Rekenkamer zal de kwestie nu verder onderzoeken. Het onafhankelijke onderzoek van de Rekenkamer moet de waarheid boven tafel krijgen over deze ogenschijnlijke BPM verhoging waar iedereen al het vermoeden van heeft. Het onderzoek zal nog wel even op zich laten wachten. De eerste resultaten zullen op zijn vroegst in de zomer van 2020 kenbaar zijn.