Eind vorige week presenteerde de ANWB, onze grootste consumentenorganisatie op het gebied van vervoer, de Elektrisch Rijden Monitor 2019. Het is alweer de derde keer dat de ANW dit onderzoek uitvoert en de resultaten daarvan publiceert. Drie jaar is natuurlijk een korte periode maar de e-mobiliteit ontwikkelt zich zo snel dat de Elektrisch Rijden Monitor toch een goede indicatie geeft.
Ruim de helft van de particulieren overweegt aankoop elektrische auto
Uit de ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2019 komt naar voren dat ruim de helft (56%) van de Nederlanders overweegt om in binnen twee jaar een elektrische auto te kopen. Deze ontwikkeling is vrij nieuw en er zijn waarschijnlijk meerdere redenen voor te bedenken. Onderstaand – in volstrekt willekeurige volgorde – een aantal daarvan:
1) Elektrische auto’s raken ingeburgerd
Er rijden steeds meer elektrische auto’s op de weg. Vroeger waren dat ‘exoten’ maar tegenwoordig zijn we er helemaal aan gewend.
2) We zijn ons bewuster van het milieu
Dankzij de zeldzame hete zomers en al het gedoe om de stikstofuitstoot zijn steeds meer mensen ervan doordrongen dat we nu echt stappen moeten zetten om een gezonder milieu te kunnen realiseren.
3) Groene stroom wordt vanzelfsprekender
Er zijn steeds meer huizen met zonnepanelen en zogenaamde gasloze huizen. We raken er steeds meer aan gewend dat groene stroom de energie van de toekomst is. En wat klinkt er nu logischer dan dat je de elektriciteit voor je elektrische auto zelf opwekt met je eigen zonnepanelen?
4) Stimuleringsmaatregelingen van de overheid
De overheid zit niet stil. De meeste Nederlanders weten inmiddels dat het over zo’n tien jaar heel wat moeilijker zal zijn om met een ‘fossiele’ auto een grote stad in te kunnen rijden. De rijverboden gelden nu vooral voor de oude diesels maar over tien jaar zullen er steeds minder auto’s met verbrandingsmotor worden toegelaten.
5) Er komen steeds meer betaalbare elektrische auto’s
In de begintijd van de elektrische auto waren er bijna geen betaalbare elektrische auto’s. Het komende jaar komen er enorm veel betaalbare elektrische auto’s op de markt. Daar is ook al heel veel publiciteit over geweest. Bovendien worden elektrische auto’s, omdat de benodigde techniek en vooral de accu’s steeds goedkoper worden, gemiddeld genomen ook goedkoper.
6) Elektrische auto’s voldoen steeds meer aan onze eisen
De eerste elektrische auto’s hadden, als we de Tesla’s buiten beschouwing laten, een heel beperkte actieradius. Daar is veel om te doen over geweest. Consumenten wisten daardoor niet beter of de actieradius van een elektrische auto was onvoldoende. Dat is nu gelukkig heel anders en dat is ook heel veel in het nieuws.
Koopbereidheid
De 56% van de ondervraagde mensen die volgens de Elektrisch Rijden Monitor 2019 binnen twee jaar een elektrische auto wil kopen, zal die heus niet daadwerkelijk binnen twee jaar kopen. Elektrische auto’s zijn nog steeds duurdere dan gewone auto’s en het budget telt bij de keuze voor een auto natuurlijk wel mee. Maar het is natuurlijk al prachtig dat die koopbereidheid er is. Dat de mensen nog niet zo snel een elektrische auto kopen zal er ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat het aanbod momenteel enorm groeit. Mensen kijken graag even de kat uit de boom als het gaat om grote aankopen. Volgend jaar komen er een groot aantal betaalbare elektrische auto’s van bekende merken zoals aanzienlijk gaan stijgen. Er komen dan onder meer kleine, betaalbare modellen uit van merken als Citroën, Mazda, Opel, Peugeot, Seat, Skoda en Volkswagen uit.
Kostenplaatje
Nu elektrische auto’s betaalbaarder worden gaan ook de eigendomskosten, die we ook wel de Total Cost of Ownership noemen, omlaag. Die komen daardoor steeds dichter bij die van een auto met verbrandingsmotor te liggen. Als er volgend jaar ook een aanschafsubsidie voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto’s komt, zullen er heel wat particuliere kopers een elektrische auto gaan kopen. Veel mensen niet op de hoogte zijn van deze subsidie, evenals van het feit dat elektrische auto’s (nog steeds) zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.