Afgelopen weken werd het langzaam duidelijk dat Apple de productie van een EV serieus neemt. De geruchten werden sterker toen Hyundai met een persverklaring kwam. Deze verklaring werd later weer offline gehaald door de fabrikant. Het mistgordijn is nu weer volledig opgetrokken en het mysterie rondom Apple en een EV zijn weer als vanouds. Volgens Korea IT News en Reuters lijkt er toch spoedig een overeenkomst te worden getekend.
Samenwerking krijgt vorm
Zoals gezegd lijken Apple en Hyundai elkaar gevonden te hebben als industriepartners. Bepaalde details zijn in de aankomende weken nog verder doorgesproken moeten worden, maar de grote lijnen lijken er te staan. Het is uiteindelijk de bedoeling dat in maart de overeenkomst wordt getekend.
Het lijkt wel duidelijk te zijn dat Apple vooral zelf veel in huis wil ontwikkelen en toepassen. Hyundai zou enkel als logistieke en productiepartner gaan dienen. Voor een nieuwkomer op de automarkt is het haast niet te doen om vanaf de grond af een dergelijk product op de markt te zetten. Veel kleinere spelers maken daarom vaak gebruik van grotere partners om de logistiek op orde te krijgen. Apple en Hyundai hebben elkaar hierin gevonden.
Productie Apple EV
Het lijkt er wel sterk op dat de productie van de eerste elektrische auto van Apple ook in Amerika zal gebeuren. Hiervoor wil Hyundai de Kia-fabriek in Georgia gebruiken al is hier nog geen beslissing in genomen. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat beide fabrikanten fors investeren in een nieuwe fabriek voor de productie van deze auto.
Het is uiteindelijk de bedoeling dat er in 2024 ruim 100.000 Apple EV’s jaarlijks van de band rollen. De uiteindelijke productiecapaciteit zou uitkomen op 400.000 auto’s per jaar. Een saillant detail is dat deze cijfers door de eerder genoemde bron later in het artikel werden verwijderd.
Details ‘Project Titan’
Over de nieuwe elektrische Apple auto is nog maar weinig bekend, behalve dat het ‘Project Titan’ heet. Je zou kunnen zeggen dat Apple heel makkelijk het E-GMP platform van Hyundai kan overnemen. In de basis lijkt dit ook te gebeuren alleen neemt de techgigant alleen het chassis over. De ontwikkeling van de accu neemt Apple graag zelf voor rekening. Hier heeft het bedrijf zijn eigen visie en mening over. Hierover hebben wij al eens geschreven.
De samenwerking is voor Apple een noodzakelijk kwaad aangezien niet alle know-how in huis is om een auto te kunnen produceren. Nadat de overeenkomst is getekend wil men in 2022 al een eerste concept-versie op poten hebben staan. Het is echter de vraag of wij volgend jaar daadwerkelijk de eerste glimpen van ‘Project Titan’ zullen zien. Apple is en blijft een ster in het geheimhouden van hun ontwikkelingen en innovaties.