Het past misschien niet in je zak, maar je zou de Apple Car kunnen beschouwen als een mobiel product. En vandaag meldt Bloomberg dat Apple heeft besloten een auto te maken die zonder hulp van mensen kan rijden. Apple had naar verluidt de keuze gemaakt tussen het produceren van een auto met beperkte zelfrijdende mogelijkheden, vergelijkbaar met de modellen die momenteel beschikbaar zijn, en een auto die geen menselijke tussenkomst vereist.
Doel is 2025
Bronnen die bekend zijn met de situatie vertelden Bloomberg dat onder teamleider en vice-president van technologie Kevin Lynch, Apple eraan werkt om de de eerste auto volledig autonoom te laten rondrijden. En misschien zien we de Apple Car al in 2025 verschijnen. Een andere bron zegt dat deze datum kan veranderen en dat Apple indien nodig ook zou kunnen besluiten om beperkte autonomie (besturing en acceleratie) aan te bieden bij het eerste model.
Velen binnen het team zijn niet optimistisch dat het product al in 2025 beschikbaar zal zijn voor consumenten. De tijdlijn is agressief en Apple moet nog steeds partners vinden om het voertuig te helpen bouwen. Toch hielden beleggers van het geluid van wat ze hoorden en de aandelen van Apple bereikten vandaag een recordhoogte van $ 158,40, een stijging van meer dan 3% op de dag.
Project Titan
Apple heeft zijn werk aan een zelfrijdende auto “Project Titan” genoemd, omdat het concurreert met Tesla en anderen die racen om een duidelijk complexe taak te voltooien. Het bedrijf heeft toch enkele jaren van zijn tijdlijn afgeschoren. Van de vijf tot zeven jaar die Apple-technici van plan waren tot de vier jaar die in het bericht van vandaag wordt genoemd. De auto van Apple zou naar verwachting zonder stuur komen. In plaats hiervan komt er een groot iPad-achtig touchscreen in het midden van het voertuig zodat de passagiers dit kunnen gebruiken.
In geval van nood heeft Apple overwogen om een noodovernamemodus op te nemen. Het bedrijf heeft ook veel van het werk voltooid dat nodig is om de chip te ontwikkelen die nodig is om de auto te besturen. Hetzelfde team binnen Apple dat de chips ontwierp die op de iPhone, iPad en Mac werden gebruikt, deed het werk voor de processoren in de auto in plaats van het Project Titan-team. Dit onderdeel is het meest geavanceerde dat ooit door Apple is ontworpen en bestaat voornamelijk uit neurale processen die nodig zijn om het voertuig zelf te laten rijden.
Hoog veiligheidsniveau
Apple is ook op zoek naar sterkere waarborgen voor zijn zelfrijdende auto’s dan die beschikbaar zijn bij Tesla en Waymo. Dit omvat lagen back-upsystemen voor het geval er iets in de auto kapot gaat terwijl het 65 kilometer per uur op de snelweg rijdt. De technologiegigant is op zoek naar ingenieurs om test- en veiligheidsfuncties te ontwikkelen met betrekking tot Project Titan.
Een recente vacature voor ingenieurs zegt: “De Special Projects Group is op zoek naar een ervaren werktuigbouwkundig ingenieur om de ontwikkeling van mechanische systemen met veiligheidskritieke functies te leiden en tegenmaatregelen tegen die systemen.” Apple heeft onlangs ook Tesla’s voormalige zelfrijdende softwaredirecteur CJ Moore aangenomen.
Een andere Apple-vacature voor software-ingenieurs vermeldt dat degenen die worden ingehuurd zullen werken aan “ervaringen voor menselijke interactie met autonome technologie”. De lijst geeft ook aan dat de software die wordt ontwikkeld, gebaseerd zal zijn op vergelijkbare technologie die wordt gebruikt in de iOS-besturingssoftware van de iPhone.
CCS en 5G
Apple heeft ook gesproken over het gebruik van het gecombineerde oplaadsysteem (CCS) om het voertuig van stroom te voorzien, zodat het kan worden gebruikt met een ‘wereldwijd netwerk van opladers’. Dit zou een grote verandering zijn ten opzichte van het huidige gebruik door het bedrijf van zijn eigen Lightning-oplaadplatform dat wordt gebruikt voor de iPhone en iPad.
Nu Apple de auto’s wil verkopen voor individueel eigendom, zal het een wereldwijd netwerk van dealers, reparatiecentra en meer moeten ontwikkelen. Apple rekent mogelijk ook op meer beschikbaarheid van snellere 5G-signalen om ervoor te zorgen dat er geen achterstand is met de kaart- en navigatiesystemen die voor het voertuig zullen worden gebruikt.