De Amerikaanse start-up Aptera Motors is al een aantal jaren bezig met de ontwikkeling van zijn driewielige zonneauto. Hoewel het bedrijf nog bezig is om de financiering van de serieproductie rond te krijgen, presenteert het al de “Launch Edition” van de extravagant ogende driewieler.
Productie Aptera start waarschijnlijk eind dit jaar
Het is de bedoeling dat de serieproductie van Aptera’s zonneauto eind dit jaar van start gaat. Aptera is op dit moment bezig met de laatste fase van zijn productontwikkeling, die validaties en crashtests bestaat. Aansluitend wil men de productielijn voor de “Launch Edition” op gaan zetten.
Medeoprichter en Co-CEO Steve Fambro: “We zijn enthousiast om ons Launch Edition-voertuig aan de wereld voor te stellen. Onze onvermoeibare inspanningen hebben geresulteerd in het Aptera-voertuig dat u kan brengen waar u naartoe wilt met behulp van de creatieve energie rechtstreeks van onze zon en efficiënt omgezet in vrije beweging.”
Aptera noteerde al ruim 40.000 pre-orders
De startup zegt dat men tot nu toe al meer dan 40.000 pre-orders voor de zonne-auto heeft ontvangen. Daarom wil men de productie in de fabriek in het Californische Carlsbad snel opschalen. Men wil beginnen in een éénploegendienst, waarmee men 10.000 voertuigen per jaar wil produceren. Later wil men dit aantal met een tweeploegendienst verdubbelen. Aptera verwacht nog veel meer voertuigen aan de man te brengen. Tegen 2028 wil men wereldwijd acht assemblagefabrieken operationeel hebben.
Chris Anthony, medeoprichter en co-CEO van Aptera wijst op de benodigde financiering: “Hoewel ons leveringsschema afhankelijk is van de financiering, is ons doel om eind 2023 met de productie te beginnen. Zodra we onze fondsenwerving doelen bereiken, zullen we in staat zijn om een meer nauwkeurige levertijd te geven.” In het persbericht werd overigens niet aangegeven hoe groot de financieringsbehoefte is.
Niet het meest praktische voertuig
Dat aantal pre-orders is opmerkelijk want er zitten wat haken en ogen aan de praktische bruikbaarheid van Aptera’s driewieler. Het voertuig heeft bijvoorbeeld maar twee zitplaatsen. Verder is het voertuigje behoorlijk breed. De lengte van 4,55 meter is redelijk beperkt en met een hoogte van 1,40 meter is hij lager dan je op het eerste gezicht zou denken. Maar is hij is, om een goede stabiliteit te waarborgen, ook 2,23 meter breed. Daarmee is hij net zo breed als de gemiddelde caravan en dat maakt het rijden in het stadsverkeer natuurlijk toch wat bezwaarlijk.
Zonnecellen
Het meest interessante aan het voertuig van Aptera is natuurlijk de hoge efficiëntie, gecombineerd met ingebouwde zonnecellen om de accu continu op te laden. Die zonnecellen zijn geïntegreerd waar het maar kan. Niet alleen op het dak, de voorkant en achterklep maar zelfs op het dashboard. Aptera beweert dat je daarmee per dag tot 64 kilometer extra bereik kunt opladen. Maar dat zijn natuurlijk wel de maximumwaarden. Als we kijken naar de omstandigheden in Nederland dan zal het hier een stuk minder zijn. De gemiddelde Nederlandse auto rijdt echter nog geen 40 kilometer per dag. Je zou dus een heel eind moeten kunnen komen.
Laag energieverbruik
De actieradius van een elektrisch voertuig wordt bepaald door de accucapaciteit, efficïentie en luchtweerstand. Vooral de luchtweerstand is van grote invloed op het energieverbruik van een elektrisch voertuig. Het voertuigje van Aptera heeft dankzij zijn ranke vorm een heel geringe frontale oppervlakte. In combinatie met de meer dan uitstekende stroomlijn – de cW-waarde is slechts 0,13 – en een hoge efficiëntie is het energieverbruik minimaal.
Rijbereik
Daardoor heeft hij ondanks een niet al te grote accu een fors rijbereik. Dat wil zeggen: er werd eerder een enorm rijbereik aangekondigd. De nu aangekondigde Launch Edition zou een bereik van 400 mijl oftewel zo’n 643 kilometer hebben. Dat wordt bereikt door een accupakket van 40 kWh, zoals eerder werd bericht. Maar op de eerder aangekondigde actieradius van 1.000 mijl – maar liefst ruim 1.600 kilometer – is het nog even wachten want varianten met een kleinere of grotere actieradius worden niet aangeboden. Als de zonnepanelen niet voldoende opleveren kun je her voertuigje ook aan de laadpaal opladen. Snelladen zit er niet bij.