Het opladen van elektrische auto’s moet in Arnhem binnenkort via het trolleynetwerk kunnen gebeuren. Hiervoor wil de gemeente de verspilde stroom, maar ook de energie die vrijkomt bij het remmen gaan gebruiken. Arnhem is de eerste stad in Europa die dit gaat uittesten. Andere steden bestuderen de resultaten zodat zij dit kunnen overnemen.
Eerste paal gezet
De eerste plek waar de opgevangen stroom kan worden gebruikt is inmiddels geplaatst. Deze staat op de parkeerplaats van een winkelcentrum in de Gelderse stad. Dit moet snel uitgroeien in de komende twee jaar. Zowel in Arnhem als in Oosterbeek moet opladen op het netwerk overal mogelijk worden. De oplaadpalen worden op de bovenleiding van het trolleynetwerk aangesloten. Dat het netwerk er al ligt is vooral een voordeel met betrekking tot de aanleg. Er hoeven geen kabels te worden getrokken.
Energie van het remmen
Niet alleen de stroom waarop de elektrische bussen op rijden is interessant. Ook de energie die vrijkomt bij het remmen. Dit wordt vooral overdag interessant. De bussen hebben dan immers zelf stroom uit het netwerk nodig. De energie van het remmen biedt dan uitkomst voor de verhoogde vraag. Op dit moment wordt niets met de opgewekte remenergie gedaan. Het is voor het eerst dat deze zal worden opgevangen in een accu.
Groter en uitgebreider
Het netwerk aan laadpalen moet snel uitgebreid worden. Binnen twee jaar moet het om duizend palen gaan. Naast Arnhem wordt ook Oosterbeek op het net aangesloten. Hier komt de eerstvolgende werkende paal te staan. Bovendien moeten niet alleen auto’s worden opgeladen. Ook voor fietsen moet het opladen via het netwerk mogelijk worden. Wanneer de test in Arnhem naar tevredenheid verloopt, dan zullen snel veel steden volgen. Over de gehele wereld zijn ongeveer driehonderd steden te vinden met een trolley- of tramnetwerk. Deze kunnen in theorie allemaal de techniek overnemen.