Aston Martin heeft plannen voor verschillende elektrische modellen. Die plannen omvatten ook het ontwikkelen van een eigen elektrische motor. Dat heeft de CEO van de fabrikant bekendgemaakt tijdens de autobeurs van Genève. Er is volgens het bedrijf voldoende reden om de motoren zelf te willen ontwikkelen in de komende jaren.
Bedrijfsgeheimen
Aston Martin draagt aan dat de overgang van verbrandingsmotoren naar elektrische motoren een klein probleem met zich meebrengt. Wie de motoren niet zelf ontwikkelt moet bedrijfsgeheimen opgeven. Dat wil het Britse merk niet. Om die reden is het niet meer dan logisch dat het de motoren zelf gaat bouwen. Dat geldt niet alleen voor de motor maar ook voor de inverter. De batterij is daarentegen een ander verhaal, zo stelt de CEO.
Batterij
Waar de motor zelf ontwikkeld moet worden, daar is dit voor batterijtechniek niet verstandig. Aston Martin gaat die daarom van een gerenommeerde fabrikant betrekken. De kans is groot dat dit Samsung of LG gaat worden. Aan de hand van de batterij worden de andere onderdelen dan ontwikkeld. Het verschil hiertussen is dat Aston Martin de motor in grote mate als het onderscheidende onderdeel van het merk ziet. Zo gaat het bijvoorbeeld ook met de huidige V12 om. Die houdt het ook in eigen huis. Een V8 daarentegen wordt wel van buitenaf betrokken. Dat doet het bij Daimler.
Nieuwe vaardigheden
De beslissing is enigszins opvallend. Aston Martin heeft namelijk nog geen idee hoe het de motoren moet gaan maken. Die vaardigheid moet het eerst nog aanleren of aankopen door technici weg te halen bij andere fabrikanten. Hoe het bedrijf dit gaat aanpakken is nog even een geheim. Wel is het definitief zeker dat het zelf de motoren wil leren maken. Het wil van de elektrische motor een eigen item maken. Zo kan het zich gaan onderscheiden van de andere fabrikanten in deze branche.