Het waren even beroerde tijden bij Aston Martin. Dankzij een nieuwe investeerder wisten de Engelsen net op tijd het tij te keren. Het is juist deze zelfde investeerder die eerder de stekker trok uit de ontwikkeling van de Rapid-E. De opkomst van de elektrische sportauto en de verschillende verplichtingen beweegt Aston Martin toch weer om te beginnen aan de ontwikkeling. Ditmaal gaat het roer wel helemaal om, want alles wordt weer vanaf de grond opnieuw opgebouwd.
Aston Martin moet wel
Bij Aston Martin moeten ze inmiddels wel haast gaan maken met een elektrische sportwagen. Steeds meer landen hebben als doel gesteld om per 2030 geen benzineauto’s meer te willen verkopen. Enkel een elektrische auto mag dan nieuw de showroom verlaten. Daarnaast zijn andere gerenommeerde merken inmiddels volop bezig met de ontwikkeling van een dergelijke EV. Denk hierbij aan Porsche, maar ook aan Bentley en zelfs Ferrari.
Het lijkt dan ook niet eerder een ambitie van het merk, maar eerder een moet. Dit heeft Tobias Moers, CEO van Aston Martin, zelf ook te kennen gegeven in een interview met TopGear. Volgens hem zal de nieuwe EV uiteindelijk in 2025 of 2026 beschikbaar zijn. Het nieuwe platform moet ruimte bieden aan zowel sportwagens als SUV’s van het merk.
Mercedes
Het is bekend dat Aston Martin voor veel zaken bij Mercedes-Benz aanklopt. Zo gebruiken de Britten momenteel de 4.0 V8 krachtbron in hun bestaande modellen. Het infotainmentsysteem komt zelfs vanuit Duitsland overgewaaid. Het heeft er dan ook al schijn van dat Aston Martin voor de elektrificatie wederom bij Mercedes zal aankloppen.
Volgens Moers zijn er wel verkennende gesprekken geweest, maar er worden ook wat vraagtekens gezet bij het onderstel. Op papier lijkt de techniek van de EQS geschikt te zijn, maar volgens Moers ligt dit toch net anders. Voor een pur sang sportwagen leent dit onderstel zich juist weer niet.
Toekomst
De donkere wolken boven Aston Martin lijken inmiddels wat weggetrokken te zijn. De CEO durft dan ook best ver vooruit te kijken. Hij verwacht dat in 2030 de helft van de verkopen al uit elektrische wagens zal bestaan. De overige helft zullen voor rekening zijn van plug-in hybrides. Wel plaats hij nog een terechte kanttekening. De verwachting is dat er in 2030 nog steeds enkele benzinevarianten de fabriekshallen in Engeland zullen verlaten. Deze versies zullen vooral op het circuit ingezet worden.
Op de korte termijn zullen verschillende modellen, waaronder de DBX, voorzien gaan worden van een plug-in hybride. Ditzelfde zou gelden voor de DBS en de DB11. Exacte details hierover maakt hij helaas nog niet kenbaar. Zo lijkt het ook nog niet duidelijk te zijn wat wij exact kunnen en mogen verwachten van hun eerste EV. Moers is hier echter ook wel weer stellig en nuchter in; eerst moet Aston Martin weer financieel gezond worden en moeten er in duurzame oplossingen geïnvesteerd worden.