Eindelijk heeft Aston Martin wat meer informatie bekendgemaakt over de Rapide E, de eerste elektrisch aangedreven Aston Martin. Ook zijn er wat foto’s vrijgegeven.
Prestaties
Wat duidelijk is, is dat de Aston Martin Rapide E inderdaad zeldzaam én snel wordt. Het zeldzame ligt niet alleen aan de aanschafprijs van meer dan 200.000 euro. De Rapide E zal namelijk in een beperkte oplage van slechts 155 stuks worden gemaakt. Volgens Aston Martin zal de topsnelheid zo’n 250 kilometer per uur bedragen en bovendien kan de Rapide E in een seconde of 4 naar 100 kilometer per uur sprinten. Die prestaties zijn mogelijk door het gebruik van twee elektromotoren die samen een vermogen van 610 pk hebben en een koppel maar liefst 950 Nm afgeven. Zij drijven de achteras aan via een limited slip sperdifferentieel. Hiermee voldoet de Rapide E aan de doelstelling van Aston Martin: een elektrische sportauto die qua rijplezier niet onderdoet voor de originele 12-cilinder Rapide sportwagens. Sterker nog, hij zou volgens Aston Martin zelfs nog lekkerder rijden.
Accupakket
Er is door Aston Martin uitermate veel aandacht besteed aan het chassis en de integratie van alle elektronica, waarbij Williams Advanced Engineering is ingeschakeld voor het perfectioneren van de elektrische aandrijving. De Rapide E krijgt een 800 Volt accupakket met een capaciteit van 65 kWh. Voor zover wij weten is de Rapide E daarmee ook de eerste elektrische auto met een 800 Volt accupakket. De 5,600 li-ion cellen zullen de Rapide E naar verwachting een actieradius van ongeveer 330 kilometer geven. Een 400 Volt laadstation met een capaciteit van 50 kW zal de accu binnen een uur genoeg op kunnen opladen om weer zo’n 300 kilometer te kunnen rijden. Als er een 800 Volt laadstation met een capaciteit van 100 kW beschikbaar is zou de accu volgens Andy Palmer, CEO van Aston Martin, met ongeveer een kwartier met 80% kunnen worden bijgeladen.
Centre for Electrification
Aston Martin zal de Rapide E gaan produceren in het zogenaamde “Centre for Electrification”. Die nieuwe productieunit is gevestigd op het voormalige defensieterrein in St Athan, Wales. Er wordt daar door de Engelse sportwagenfabrikant zo’n 50 miljoen pond in het project geïnvesteerd. Dit zorgt ook voor nieuwe werkgelegenheid voor minstens 150 mensen, met daarbij nog eens de verwachting voor nog eens 750 arbeidsplaatsen in de toekomst. De eerste elektrische Rapides zullen naar verwachting eind 2019 van de band rollen en gaan ongeveer 225.000 euro kosten. Twee jaar later zal daar ook de nieuwe Lagonda van de band rollen. Dit is geen model, maar het eerste exclusieve automerk met “zero submission” auto’s.