Audi heeft zijn sportieve elektrische topmodel, de e-tron GT, een subtiele opfrisbeurt gegeven. De vernieuwde line-up bestaat nu uit drie modellen: de S e-tron GT, de RS e-tron GT en de gloednieuwe RS e-tron GT performance. Naast beduidend meer vermogen en een verbeterd rijbereik zijn er ook enkele visuele updates doorgevoerd. Met de vernieuwde e-tron GT-reeks, en met name de indrukwekkende RS e-tron GT performance, laat Audi zien dat elektrisch rijden en sportiviteit perfect samengaan.
Meer vermogen voor een nog intensere rijervaring
Het grootste nieuws is de toevoeging van de RS e-tron GT performance, die met een verbluffend vermogen van 680 kW (925 pk) in boost-modus de krachtigste productieauto in de geschiedenis van Audi is. Maar ook de andere modellen hebben een vermogenstoename gekregen. De S e-tron GT levert nu 500 kW (679 pk) en de RS e-tron GT beschikt voortaan over een vermogen van 630 kW (856 pk). Alle drie de modellen beschikken over een koppel van 830 Nm, wat uiteraard bijdraagt aan een indrukwekkend snelle acceleratie. De nieuwe Audi RS e-tron GT performance spant uiteraard de kroon, deze sprint in slechts 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u.
Subtiele visuele updates en nieuwe features Audi e-tron GT
Aan de buitenkant zijn de veranderingen subtiel. De voorbumper heeft een nieuw ontwerp gekregen en de Matrix LED-koplampen zijn nu standaard op alle modellen. Ook zijn er nieuwe velgdesigns beschikbaar, variërend van 20 tot 21 inch. Voor wie op zoek is naar een nog sportievere look is er het RS-designpakket, met onder andere een specifieke voorbumper, sideskirts en diffuser.
Binnenin zijn er eveneens enkele updates, waaronder een nieuw infotainmentsysteem met Android Automotive en verbeterde rijassistentiesystemen. Optioneel is er een koolstofvezel dak verkrijgbaar, wat niet alleen zorgt voor een sportievere uitstraling, maar ook bijdraagt aan gewichtsbesparing.
Audi benadrukt ook de duurzaamheid van de e-tron GT, met het gebruik van gerecyclede materialen in het interieur en een CO2-neutrale productie in de Böllinger Höfe fabriek.
Actieradius en oplaadtijd
De accucapaciteit van 97 kWh is ongewijzigd gebleven, maar dankzij verbeterde efficiëntie is de WLTP actieradius (afhankelijk van de configuratie) van de S e-tron GT gestegen tot 565 tot 609 kilometer. De RS e-tron GT komt tot 527 tot 598 kilometer ver en de RS e-tron GT performance haalt 532 tot 592 kilometer. Snelladen is dankzij de 800 volt-technologie mogelijk met een vermogen tot 320 kW, waardoor de accu in ongeveer 18 minuten kan worden opgeladen van 10% tot 80%.
Vernieuwde Audi e-tron GT wordt uiteraard wel wat duurder
De vernieuwde e-tron GT-modellen zijn naar verwachting vanaf de tweede helft van 2024 te bestellen in Nederland. De prijzen zijn nog niet officieel bekendgemaakt, maar zullen naar verwachting iets hoger liggen dan die van de huidige modellen. Vooral de nieuwe, aanzienlijk krachtigere RS e-tron GT performance zal waarschijnlijk aardig wat duurder zijn.