Hij was al aangekondigd, de broodnodige upgrade van de Audi e-tron. Maar dat Audi’s eerste en grootste elektrische model behalve wat nieuwigheden en een grotere actieradius ook een andere naam zou krijgen, hadden wij niet verwacht. Want Audi’s grootste EV gaat voortaan als Q8 e-tron door het leven.
Naamswijziging naar Q8 e-tron is wel en niet logisch
Op zich is die naamswijziging niet meer dan logisch. Toen de e-tron op de markt kwam, kon je hem nog als een buitenbeentje in het Audi-programma beschouwen. Nu de line-up uit Ingolstadt meerdere elektrische modellen bevat is het logisch dat Audi de verschillen in de namen een beetje recht wil trekken. De keuze voor de benaming Q8 is wel een beetje bijzonder, aangezien Audi al een model met verbrandingsmotor met die naam heeft. Dat is bovendien Audi’s meest sportieve model. Natuurlijk is er wel de nodige overlap tussen de Q8 met en zonder e-tron, maar echt harmonieus passen ze ook weer niet bij elkaar. Maar ja, zoveel getallen onder de 10 zijn er ook weer niet.
Wat is er veranderd?
De verschillen tussen de huidige e-tron en de nieuwe Q8 e-tron zijn op het eerste gezicht niet zo heel groot. Onderhuids zijn de verschillen groter en ze zullen ongetwijfeld leiden tot een hernieuwd succes.
Ander front
De Audi Q8 e-tron kunnen je gemakkelijk herkennen aan het nieuwe front. Daarin prijkt nu een prominentere grille. Ook heeft Audi een smalle ledstrip tussen de koplampen geplaatst. Aan de achterkant zijn de verschillen beperkt, daar zien we alleen een nieuwe badge. Het interieur van de Q8 e-tron blijft zoals het is. Ook kunnen kopers nog steeds kiezen uit het normale SUV-model en de sportievere Sportback, zoals hieronder afgebeeld.
Aanzienlijk groter bereik
Als er iets was, waar de e-tron het moest afleggen tegen de recent geïntroduceerde concurrenten, dan was het wel de actieradius. Het basismodel, de e-tron 50, had een accupakket van slechts 65 kWh en een bereik van om en nabij de 300 kilometer, iets wat in dit segment niet echt meer van deze tijd is. Audi heeft niet alleen de efficiëntie van e-tron verbeterd maar rust hem ook uit met grotere accupakketten aanzienlijk geëvolueerd. De Audi Q8 e-tron 50 krijgt voortaan een 89 kWh. Inderdaad, dat is een heel stuk beter. Het bereik van de 50 bedraagt nu zo’n 480 kilometer volgens de WLTP-normen. In de duurdere 55 en de hieronder afgebeelde S zat een 87 kWh accupakket. Dat wordt vervangen door een accupakket van maar liefst 106 kWh (effectief), goed voor een actieradius van 580 kilometer respectievelijk 500 kilometer. Wie de Sportback-variant kiest, krijgt daar zelfs nog enkele tientallen kilometers bij.
Hogere laadsnelheid
Ook heeft Audi de DC-laadsnelheid van de 55-modellen verbeterd. Deze bedraagt nu 170 kW zodat het snelladen van 10-80 procent ondanks de grotere accu nog steeds in ongeveer een half gaat. Bijna tenminste. Het was 28 minuten en straks 31 minuten.
De marktintroductie van de Audi Q8 e-tron en Audi Q8 Sportback e-tron zal in februari 2023 plaatsvinden. Maar je kunt ze later deze maand al bestellen. Tegen die tijd worden ook de prijzen bekendgemaakt.