Audi heeft vandaag aangegeven dat de E-tron S onderweg is. Uiterlijke kenmerken over de auto worden nog niet gedeeld. Hoe dit sportieve elektrische model er dus uit zal komen te zien is nog even een verrassing. Wel is er informatie gedeeld over de vernieuwde aandrijflijn. Het is nu wel duidelijk dat de Duitsers het vuur hebben geopend op verschillende andere fabrikanten.
Extra elektromotor E-tron S
Sinds jaar en dag kennen wij de S-lijn als zeer sportieve modellen van reeds bestaande modellen bij Audi. In Nederland zijn deze modellen enorm in trek, maar ook buiten onze landsgrenzen weet men deze sportieve modellen goed te vinden. Wij vinden het dan ook niet vreemd dat de Duitsers hebben besloten om de E-tron S op de markt te brengen.
Zoals je mag verwachten biedt deze volledig elektrische E-tron S behoorlijk sportieve prestaties. Om dit te kunnen bewerkstelligen heeft Audi besloten om een extra elektromotor toe te voegen in tegenstelling tot de ‘standaard’ twee elektromotoren in de reguliere E-tron. Hierdoor beschik je maar liefst over een drietal elektromotoren. Volgens de hoge heren van het Duitse merk is dit de eerste elektrische aangedreven auto met een drietal elektromotoren. Het is juist deze extra elektromotor die voor de pittige prestaties zal zorgen, maar onderhuids heeft men ook het nodige moeten wijzigen.
Aangepaste aandrijflijn
De nieuwe E-tron S zal over een aangepaste aandrijflijn beschikken. Als basis kunnen wij het beste de E-tron 55 pakken. De elektromotor op de achteras van dit laatstgenoemde model is nu naar de vooras verplaatst. In plaats hiervan krijgt de E-tron S de beschikking over een tweetal kleinere elektromotoren op de achteras. Door deze nieuwe configuratie is de aangepaste aandrijflijn goed voor 435 pk. Deze nieuwe aandrijflijn zal tevens beschikbaar komen op de ‘reguliere’ E-tron. Hiervoor zal er een derde model worden toegevoegd aan het bestaande aanbod.
Nu is 435 pk natuurlijk al indrukwekkend te noemen, maar bij een E-tron S zit er nog meer in het vat. Zo heeft de SUV nog de beschikking over een zogenoemde ‘Boost’. Dit zorgt kortstondig voor een vermogen van 503 pk. In deze modus kan het zwaargewicht in 4,5 seconden naar de 100 km/h sprinten. De topsnelheid ligt bij deze E-tron S op 210 km/h.
Zoals een echte S
In de foto hierboven zien wij nog de normale E-tron rondtoeren. Onder de camouflage schuilt dan enkel nu nog de vernieuwde aandrijflijn. Aan de buitenzijde merken wij niets van sportiviteit. Hier laat Audi ons nog even in de waan, maar ze beloven wel dat wij datgene zullen krijgen wat je mag verwachten van een echte S. De fabrikant meldt dan ook dat de E-tron S standaard uitgevoerd zal worden met sportstoelen, een diffuser, 23 mm bredere wielkasten en wielen van minimaal 20 inch.
Lang zullen wij niet meer hoeven te wachten op de nieuwe E-tron S. Vanaf mei is de zeer sportieve SUV al te bestellen en ergens in de zomer zullen de eerste exemplaren bij de Nederlandse dealers staan. Welk prijskaartje aan dit model worden geplakt is nog niet bekend. Als wij echter in de historie duiken van andere S-modellen zal het zeker geen mals prijsje worden.