De door Volkswagen ontwikkelde MEB-architectuur vormt ook de basis voor de nieuwe elektrische compacte SUV van Audi, de Q4 e-tron. De automobielfabriek uit Ingolstadt biedt hem aan in twee carrosserieën, drie aandrijflijnen en twee accupakketten. De prijzen liggen, zoals te verwachten, wat hoger dan de tegenhangers van Volkswagen (ID.4) en Skoda (Enyaq iV). Kopers kunnen kiezen uit achterwiel- of vierwielaandrijving.
Ruimte
Met een lengte van 4,59 meter bieden de Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron de inzittenden meer dan voldoende ruimte. Door de vlakke bodem, mogelijk dankzij het MEB-platform, biedt de auto voor zijn lengte relatief veel interieurruimte. Dat is volgens Audi zelfs vergelijkbaar met die van veel duurdere SUV’s. Ook de bagageruimte is naar eigen zeggen groter dan wat gebruikelijk is in dit formaat en gelijkwaardig aan die van een middelgrote auto. Afhankelijk van de stand van de rugleuningen van de achterbank bedraagt het volume van de bagageruimte van de Q4 e-tron 520 tot 1490 liter. De bagageruimte van de Sportback bedraagt 535 tot 1460 liter.
Drie aandrijfvarianten
Het instapmodel heeft uiteraard alleen achterwielaandrijving. De Q4 35 e-tron heeft een achterin geplaatste motor die 170 pk (125 kW) levert. De auto kan daarmee in 9 seconden van 0 naar 100 km/u en accelereren en haalt ook een relatief bescheiden topsnelheid van 160 km/u. Ook de Q4 40 e-tron heeft achterwielaandrijving. Deze is voorzien van een 204 pk (150 kW) elektromotor. De topsnelheid is gelijk, de sprint naar 100 km/u gaat met 8,5 seconden een fractie sneller.
Vierwielaandrijving vinden we wel in Q4 50 e-tron quattro. Deze heeft ook een elektromotor voorin en heeft een totaal systeemvermogen van 299 pk/200 kW. Hiermee sprint de snelste Audi Q4 e-tron in 6,2 seconden naar 100 km/u. Ook de topsnelheid ligt wat hoger, namelijk een begrensde 180 km/u. Omwille van de efficiëntie wordt de motor op de vooras van de Q4 50 e-tron quattro alleen gebruikt als er veel vermogen of een maximale tractie vereist is.
De modellen met achterwielaandrijving kunnen aanhangwagens trekken tot 1000 kilo, de quattro-variant mag aanhangers tot 1200 kilo trekken.
Efficiëntie
Het stroomverbruik varieert afhankelijk van de versie van 17,6 tot 20,9 kWh/100 km. De Audi Q4 e-tron heeft een intelligent recuperatiesysteem dat tijdens het vertragen en afremmen onder meer gebruik maakt van navigatie- en topografiegegevens. De optionele warmtepomp voor de verwarming en koeling van het interieur maakt gebruikt van de afvalwarmte van de hoogspanningscomponenten en de omgevingslucht om het interieur. Dit moet vooral op langere trajecten de efficiëntie verhogen.
Actieradius en opladen
De actieradius van de Audi Q4 e-tron verschilt per uitvoering. De ‘40’ heeft de grootste actieradius, deze haalt tot 520 kilometer volgens de WLTP-cyclus. De goedkopere ‘35’ haalt nog steeds een verdienstelijke 349 kilometer en de snelle ‘50’ haalt 488 kilometer op een acculading. De Sportback-versie heeft een iets betere aerodynamica en komt daardoor ongeveer 8 kilometer verder. Afhankelijk van de uitvoering bedraagt het DC-snellaadvermogen 50 tot maximaal 125 kW. Het AC-laden gaat met de goedkoopste versie met 7,4 kW (2-fasen), de andere uitvoeringen worden opgeladen met 11 kW (3-fasen).
Interieur
In het interieur van de Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron zien we een naar de bestuurder gericht instrumentenpaneel, dat uit afzonderlijke zones bestaat twee displays heeft. Een apart horizontaal bedieningseiland draagt de keuzeknop voor het kiezen van de ‘versnellingen’. De bestuurder kan het digitale instrumentenpaneel via het stuurwiel bedienen door middel van ingenieuze naadloze aanraakoppervlakken. Infotainment en navigatie worden voornamelijk bediend via het centrale MMI-touchdisplay. Uiteraard is er ook spraakbesturing beschikbaar. Optioneel heeft de Q4 e-tron ook een head-up display met augmented reality. Dat toont de informatie over de ‘buitenwereld’ heen, zodat de bestuurder ze kan zien alsof ze op ongeveer 10 meter afstand zijn.
Assistentiesystemen
Audi’s nieuwe compacte elektrische SUV’s zijn standaard voorzien van verschillende hulpsystemen. Ook heeft hij en voorspellende efficiëntie-assistent voor een vooruitziende en voor het verbruik geoptimaliseerde rijstijl. Net als veel andere uitrustingskenmerken zijn de optionele systemen in pakketten verdeeld. Audi legt de nadruk op de “Adaptive Driving Assistant”, die de bestuurder over het hele snelheidsbereik assisteert met longitudinale en laterale begeleiding. Omringende camera’s helpen de bestuurder in het stadsverkeer en bij het parkeren.
De Q4 e-tron komt in juni 2021 op de Europese markt, de Q4 Sportback e-tron volgt in de nazomer. Audi levert de Q4 e-tron aanvankelijk alleen in vier extra complete Launch editions, waarvan de prijs varieert van € 48.295 tot € 61.045.