Het is ondertussen alweer een jaar geleden dat Audi haar eerste serieproductie auto met elektrische aandrijving op de motorshow in Geneva onthulde. Na de Audi e-tron komt Audi dit jaar weer met een nieuwe auto die volledig elektrisch is aangedreven, namelijk de Q4 e-tron. De nieuwe Audi Q4 e-tron is een compacte SUV met een lengte van 4,95 meter. Het interieur van de auto is verrassend ruim. Volgens Audi is dit het begin van een hele reeks elektrische modellen die het zij in komende jaren op de markt gaat brengen.
Bezoek de website van Audi e-tron voor meer informatie over de e-tron modellen.
De Audi Q4 e-tron zal worden aangedreven door twee elektromotoren die een gebundeld vermogen van 225 Kw leveren. In combinatie met de quattro vierwielaandrijving accelereert de auto van 0 naar 100 in 6,3 seconden. De topsnelheid is beperkt tot 180 km/u. De 82 kWh accu weegt 510 kg en neemt bijna de volledige ruimte tussen de assen in beslag. Hierdoor blijft het zwaartepunt laag, wat ten goede komt van de rijeigenschappen. Met een actieradius van meer dan 450 kilometer volgens de WLTP-standaard scoort de Q4 e-tron prima in vergelijking met de concurrentie.
De Audi Q4 e-tron is een compacte auto. De auto is 4,59 meter lang, 1,90 meter breed en 1,61 meter hoog. Hiermee plaatst de auto zich in bovenin de compacte klasse. De wielbasis is 2,77 meter, wat ruim is voor de compacte klassen waar de Audi in valt. Deze ruimte ontstaat, omdat er geen transmissietunnel is die de ruimte beperkt.
Interieur Q4 e-tron
De virtuele cockpit heeft een display. Hier wordt de belangrijkste informatie weergegeven: de snelheid, het laadniveau en de navigatie. Het nieuwe grote head-up display met een augmented reality functies kan ook belangrijke informatie zoals richtingspijlen direct op de weg weergeven. De bedieningspanelen op het stuur zijn drukknoppen en kunnen worden gebruikt om veelgebruikte functies te selecteren.
In de middenconsole bevindt zich een 12,3 inch touchscreen scherm, waarmee de infotainment- en voertuigfuncties worden weergegeven en bediend. Het scherm wordt naar de bestuurder toe gekanteld voor meer gebruiksgemak. Onder het navigatiesysteem bevindt zich een strook met knoppen voor het bedienen van de airconditioning. Omdat in de middelconsole geen versnellingspook of handrem zit, is deze ontworpen als opbergvak. Er zijn mogelijkheden om hier een oplaadstation te plaatsen voor bijvoorbeeld je telefoon. Er is een horizontaal gedeelte waarin de keuze voor de transmissiemodus is geïntegreerd. Dit dient ook als afdekking voor het voorste gedeelte van de console.
Uiterlijk Q4 e-tron
De Audi Q4 e-tron is direct herkenbaar als Audi door de grill met Audi ringen. De grill is bij de e-tron helemaal afgesloten. De lucht wordt via inlaten onder de koplampen aangevoerd. De brede spatborden van de wielen zijn ook van klassiek Audi-design. De grote 22 inch velgen komen door de wielkassen mooi uit. De schuin aflopende daklijn zorgt voor dynamische uitstraling. Aan de achterkant is de Audi te herkennen als e-tron door de doorlopende lampunit. Audi heeft alle e-tron modellen voorzien van een doorlopende achterlichtunit. Ook in het interieur komt dit doorlopende licht terug.
De kleur is “Solar Sky”. Deze verf is speciaal voor Audi Q4 e-tron ontwikkeld. De verf is ontwikkeld onder milieuvriendelijke omstandigheden en reflecteert een korte golffractie van het zonlicht. Dit zorgt voor een vermindering van de opbouw van warmte op het oppervlak. Hierdoor wordt de energie input die nodig is voor de airconditioning vermindert. Dit zorgt weer voor een beter bereik.
Bekijk ook de video over de Q4 e-tron.
Aandrijving Q4 e-tron
De Audi Q4 e-tron beschikt over twee elektromotoren. De elektrische motor aan de achterzijde is een permanent opgewonden synchrone motor. Deze levert een vermogen van 150 kW en een koppel van 310 Nm. De voorste motor levert op de voorwielen een vermogen tot 75 kW en 150 Nm koppel. Het systeemvermogen bedraagt 225 kW. De accu ligt in de vloer van de auto en slaat 82 kilowattuur op. Volgens de WLTP-norm moet dit goed zijn voor actieradius van meer dan 450 kilometer. De accu wordt opgeladen met een maximum van 125 kilowatt. Dit zorgt ervoor dat de accu tot 80 procent geladen kan worden in nauwelijks 30 minuten. De Audi maakt in de meeste gevallen gebruik van de achterste motor. Als er meer vermogen gevraagd wordt van de auto schakelt deze de voorwielaandrijving ook in.
Omdat voor een goede actieradius niet alleen een accu met een grote capaciteit nodig is, heeft de Audi Q4 e-tron ook een lage aerodynamische weerstand. De Cd-waarde van de carrosserie bedraagt 0,28. In combinatie met het lage zwaartepunt en de bijna 50:50 gewichtsverdeling zorgt dit ook voor een sportief karakter.
Toekomst e-tron
Het concept geeft een kijk op de vijfde serie elektrische auto’s die Audi eind 2020 zal introduceren. De verkoop van de Audi E-tron is gestart en de eerste auto’s zullen voor eind maart 2019 worden geleverd. Later dit jaar komt Audi met nog meer e-tron modellen zoals de Audi E-tron Sportback en de Audi Q2L e-tron. Voor de tweede helft van 2020 is de presentatie van de Audi E-tron GT gepland, de elektrische high-perfomance coupé.
Bezoek de website van Audi voor meer informatie en beeldmateriaal.