De Audi Q4 e-tron is al een paar jaar op de markt, en is een van de weinige auto’s waarvan je niet meteen ziet dat het een volledig elektrische auto is. Dat geldt overigens ook voor de grotere Audi Q8 e-tron. Het enige waaraan je kunt zien dat je met een volledig elektrische auto te maken hebt, is de afwijkende grille en het ontbreken van een uitlaat.
Omdat de techniek onverminderd voortschrijdt en de concurrentie toeneemt, heeft de Duitse autofabrikant besloten om de Q4 e-tron een upgrade te geven. Dat is weliswaar geen opzienbarende upgrade – het uiterlijk blijft ook ongewijzigd – maar de verbeteringen zijn over het algemeen wel nuttig.
Verbeterde aandrijflijn
Zo wordt de achteras voorzien van een nieuwe elektromotor. Dat is dezelfde als Volkswagen voor de nieuwe VW ID.7 gebruikt en we waarschijnlijk binnenkort ook in andere modellen tegen zullen komen. Die nieuwe elektromotor is niet alleen krachtiger maar ook efficiënter. Dat zorgt dus voor betere prestaties en een grotere actieradius. In lijn daarmee heeft Audi besloten om de typenummers te veranderen. De eerdere 40 en 50 worden vervangen door 45 en 55.
Die nieuwe elektromotor levert een vermogen van 210 kW, maar liefst 60 kW meer dan de vorige motor. Het trouwens betreft ook nu weer een synchroonmotor met permanente magneet. De Audi Q4 is voortaan leverbaar in de volgende drie motorvarianten:
- Q4 e-tron 45: één motor, achterwielaandrijving en een vermogen van 210 kW
- Q4 e-tron 45 Quattro: twee motoren, vierwielaandrijving en een vermogen van 210 kW
- Q4 e-tron 55 Quattro: twee motoren, vierwielaandrijving en een vermogen van 250 kW
We vermoeden dat beide Quattro-varianten dezelfde motoren hebben, maar dat het vermogen bij de 45 softwarematig wordt beperkt. Verder had de vroegere Quattro-variant van de 50 een systeem vermogen van 210 kW, zodat ook hier sprake is van een behoorlijke toename. Net als nu kunnen klanten behalve voor de normale Q4 e-tron ook kiezen voor de sportiever ogende en meer gestroomlijnde Q4 e-tron Sportback.
Net als de eerdere versie hebben ook de nieuwe versies een accupakket met een netto capaciteit van 77 kWh. Dankzij de efficiëntere aandrijflijn hebben ze evengoed een grotere actieradius gekregen. Audi heeft daar niet alle informatie van vrijgegeven maar de Q4 e-tron 45 haalt volgens de WLTP-normen bijvoorbeeld 524 kilometer.
Sneller opladen
Wat wel veranderd is aan het accupakket, dat is de hogere laadsnelheid. Dankzij een verbeterde accuchemie kan het accupakket voortaan met een maximumsnelheid van 135 kW worden opgeladen. Dat gaat bij de quattro-versies nog iets sneller, namelijk met maximaal 175 kW. Het AC-opladen gaat nog steeds met de gebruikelijke 11 kW.
Betere wegligging
Daarnaast krijgt de Audi Q4 e-tron de nodige verbeteringen aan het onderstel. Dit om de rijeigenschappen te verbeteren. De Q4 moet straks een nog sportiever rijkarakter hebben.
Wie het sturen ook graag een beetje uit handen geeft: dankzij de nieuwe actieve rijstrookassistent kan de Q4 desgewenst automatisch van rijbaan wisselen.
Verbeterde standaarduitrusting
Verder heeft Audi de standaarduitrusting van de Q4 verbeterd. Verschillende zaken die eerst optioneel waren, zijn voortaan standaard. We hebben het dan over de Audi Virtual Cockpit, de stoelverwarming voor de voorstoelen en de elektrisch bediende achterklep.
Voorts krijgt de Q4 e-tron een feature die we nogal controversieel vinden: de mogelijkheid om de rijervaring met ‘fake sounds’ te verrijken. Hiermee bedoelen we niet de waarschuwingssignalen bij lage snelheden. Nee, deze geluiden, die zich aan de snelheid aanpassen, gaan tot hoge snelheid door.