Hij gaat volgend jaar pas in productie maar Audi introduceert nu al de Sportback-variant van de Q4 e-tron Concept. Deze hatchback-variant heeft een uitermate ‘gespierd’ uiterlijk. Daardoor zou de Audi Q4 e-tron Sportback wel eens een groter succes dan de normale Q4 e-tron kunnen worden.
Gespierd model
De Audi Q4 e-tron is 4,60 m lang, 1,90 m breed en 1,60 m hoog. De Q4 Sportback e-tron Concept is een fractie (1 cm) langer en lager. Beide modellen hebben een wielbasis van 2,77 meter. De Audi Q4 e-tron Sportback Concept heeft een licht hellende daklijn die uitloopt in een forse achterspoiler. Ook de spatborden zijn aangepast en geven de Sportback een fraai lijnenspel. Echt een auto met ‘spierballen’.
De achterspoiler heeft volgens Audi ook wat weg van die van de klassieke B3 Coupé uit de jaren ’80 en ’90. De contouren en uitgebouwde spatborden doen weer denken aan de originele Audi Quattro. De forse 22-inch wielen met Pirelli P-Zero banden benadrukken de gespierde indruk van de Q4 Sportback.
Exterieur
De futuristische LED-koplampen en de doorlopende band tussen de achterlichten is niet uniek meer maar doet het bij deze auto wel goed. De Q4 is niet bedoeld als terreinwagen, de gestileerde onderrijbeveiliging aan de voor- en achterzijde zijn niet zozeer als bescherming bedoeld maar als optisch element om de aanzienlijke hoogte van 160 cm te maskeren. Opvallend is dat de camera’s en schermen die als vervanging voor de spiegels op de grotere e-tron worden gebruikt, bij de Q4 e-tron achterwege blijven en zijn vervangen door grote buitenspiegels.
Interieur
Natuurlijk is het interieur van een conceptcar van een premium merk als Audi behoorlijk indrukwekkend. Het kenmerkt zich door slanke, futuristische vormen en relatief felle kleuren en accenten.
Niet alles aan de Q4 e-tron Sportback Concept is nieuw. De stuurkolomhendel is een beproefd model wat geen verbetering behoeft ook het zeshoekige, driespaaks stuurwiel hebben we eerder gezien. Fraai is de middenconsole, welke als het ware in de ruimte lijkt te zweven.
Uiteraard zijn er meer dan voldoende digitale schermen die gedetailleerde informatie geven over de snelheid, de telematicafuncties en de energiestromen. Verder krijgt de auto ook een groot head-up display met augmented reality-functie.
Schaalbaarheid
Onderhuids maakt de Audi Q4 Sportback e-Tron gebruik van het modulaire MEB-platform van de Volkswagen Group. Dat is bedoeld voor de wat meer compacte elektrische auto’s maar is kennelijk ook zover schaalbaar dat het voor een behoorlijk grote auto als de Q4 kan worden gebruikt.
Specificaties
De conceptcar zal niet al te veel afwijken van het definitieve productiemodel. We mogen dus verwachten dat de Q4 e-tron wielaandrijving en twee elektromotoren krijgt, met een totaal vermogen van 225 kW. Hiermee kan de auto in 6,3 seconden van 0 tot 100 km/u accelereren.
De topsnelheid is begrensd op 180 km/uur. Dat lijkt weinig voor zo’n sportieve, gespierde auto. Maar wie die snelheid regelmatig rijdt, zal merken dat de opgegeven actieradius van 450 kilometer bij lange na niet gehaald kan worden.
Er komt waarschijnlijk ook een goedkopere variant met alleen achterwielaandrijving waarbij de actieradius met het 82 kWh-accupakket ongeveer 500 kilometer bedraagt.