Audi onthulde gisteravond zijn derde elektrische productieauto. Het betreft hier de e-tron GT, die als RS e-tron GT ook in een extra sportieve versie verkrijgbaar is. De nieuwe elektrische Audi is 4,99 meter lang, 1,96 meter breed en 1,41 meter hoog. Daarmee is hij ongeveer net zo groot als de Porsche Taycan. Dat is niet zo verwonderlijk, beide auto’s staan namelijk op hetzelfde (J1) platform. De wielbasis van 2,90 m is dan ook exact gelijk.
Nog dit jaar in productie?
Audi start in Duitsland nog deze maand met de voorverkoop. Het is nog niet bekend wanneer de productie start. Het kan haast niet anders of dat gaat dit jaar nog gebeuren. Audi gaat de (RS) e-tron GT bouwen in de ‘Böllinger Höfe’ op het fabrieksterrein in Neckarsulm. Daar zullen de nieuwe elektrische modellen de assemblagelijn delen met de Audi R8. Volgens Audi is de productie van de e-tron GT CO2-neutraal. De prijzen voor Nederland zijn nog niet bekend. Als we afgaan op de prijzen in Duitsland dan gokken we op vanafprijzen van even boven de 100.000 en 140.000 euro.
Prestaties
De aandrijflijn van beide modellen bestaat uit twee motoren, één voor iedere as. De ‘normale’ e-tron GT heeft een systeemvermogen van 350 kW, de RS-versie beschikt over 440 kW. Je kunt ook een Boost-modus activeren, daarmee hebben ze kortstondig (maximaal 2,5 seconden) een vermogen van 390 kW en 475 kW. Accelereren van 0 tot 100 km/u gaat in 4,1 en 3,3 seconden. De topsnelheid bedraagt 245 km/u en 250 km/u. Die prestaties zijn aardig in lijn met een van de beoogde concurrenten, de Tesla Model S Long Range. De nieuwe Plaid-uitvoering van Tesla is natuurlijk wel veel sneller. In normale situaties gebruikt de e-tron GT alleen de voorste motor, als er meer van de auto wordt gevraagd springt ookS de achterste motor bij.
Actieradius en laden
Maar qua actieradius komt de Audi e-tron GT vergeleken met de Tesla tekort. Met het 93 kWh accupakket haalt hij 487 kilometer volgens de WLTP-norm, terwijl de RS e-tron GT uit die accu 472 kilometer haalt. De genoemde Tesla haalt meer dan 600 kilometer.
Wat betreft het snelladen mag je veel van de nieuwe Audi’s verwachten. De e-tron GT maakt namelijk gebruik van de voor de Porsche Taycan ontwikkelde 800 Volt-technologie. Daarmee bedraagt het DC-laadvermogen maximaal 270 kW. Daarmee zou je in het ideale geval in vijf minuten weer honderd kilometer rijbereik kunnen laden. Aan de AC-lader kun je hem opladen met een vermogen van 11 kW. Kort na de marktintroductie zal Audi optioneel ook een AC-laadvermogen van 22 kW aanbieden.
Efficiënt
De temperatuur van de accu wordt gecontroleerd door een thermisch beheersysteem met vier koelcircuits en een warmtepomp. Om de efficiëntie te optimaliseren beschikken de nieuwe Audi’s over actieve aerodynamica met verstelbare luchtinlaten voor de remmen en de radiator, een meertraps uitschuifbare achterspoiler, een gesloten onderzijde en een brede diffuser. De cw-waarde bedraagt 0,24. Voor het gecombineerde stroomverbruik van de e-tron GT vermeld Audi 21,6 tot 19,9 kWh/100 km, bij de RS e-tron GT 22,5 tot 20,6 kWh/100 km.
Dynamisch en comfortabel
Volgens Audi biedt het chassis een perfect balans tussen dynamiek en comfort. We kunnen hier een hele opsomming van technologieën maken maar beperken ons tot het dynamische “Audi Drive Select”-besturingssysteem, vierwielbesturing, gecontroleerde demping, luchtvering met drie kamers en een sperdifferentieel achter, die samen met elektrische vierwielaandrijving bijdragen. De rijassistentiesystemen zijn veelomvattend en state-of-the-art. Achter de 21 inch wielen schuilen remschijven (optioneel zijn keramische koolstofvezelschijven leverbaar) met een diameter van maximaal 420 mm. Optioneel is de e-tron GT quattro leverbaar met “Sportsound” voor extra exterieur- en interieurgeluid. Dit is standaard op de RS e-tron GT.
Interieur
Tussen de sportieve, lage voorstoelen van de Audi e-tron GT-modellen bevindt zich een brede middenconsole . De achterbank biedt volgens Audi naar verluidt ook voldoende ruimte voor volwassenen. De bagageruimte heeft een inhoud van 405 liter (366 liter voor het RS-model).Het interieur omvat verder Audi’s ‘Virtual Cockpit Plus en een MMI touchscreen. Uiteraard ontbreekt ook de stembediening en online connectiviteit niet. Een head-up display is beschikbaar tegen meerprijs. De navigatie ondersteunt de bestuurder met specifieke functies voor elektrisch rijden. Zo kun je de routeplanner gebruiken voor het berekenen van de snelste route met de kortst mogelijke oplaadstops.
Toelichting: de blauwe auto op de foto’s is de ‘normale’ Audi e-tron GT, de donkergrijze auto is de RS-versie.