Komende week vindt de Shanghai Auto Show plaats. Een van de weinige grote autobeurzen die in deze pandemietijd in fysieke vorm plaats vindt. Audi brengt, naast de splinternieuwe Q4 e-tron ook iets speciaals mee naar Shanghai: de A6 e-tron concept. We moeten ons overigens niet laten misleiden door het woord ‘concept. De A6 e-tron moet eind volgend jaar op de markt komen dus Audi is dus al een heel eind op weg met het design. We mogen daarom verwachten dat het definitieve model veel weg heeft van de auto waarvan nu al de foto’s worden vrijgegeven.
Audi A6 e-tron is eerste EV op het nieuwe PPA-platform
Audi is als premium merk binnen de Volkswagen Group bezig met de ontwikkeling van een EV-platform voor ‘premium’ EV’s. Voor de meer betaalbare modellen is er al het MEB-platform van Volkswagen, voor de topmodellen kan men over het J1-platform van Porsche beschikken.
De nieuwe Audi A6 e-tron wordt het eerste model dat over het nieuwe PPA- platform (Premium Platform Electric) zal beschikken. Niet veel later zal Porsche op ditzelfde platform een elektrische variant van de Macan lanceren. Tegelijkertijd verwachten we ook een Audi Q6 e-tron, wat uiteraard een SUV moet worden. De productieversie van de A6 e-tron wordt volgens de planning eind 2022 onthuld. De levering vinden naar verwachting begin 2023 plaats.
Ook 800 volt
Net als de Porsche Taycan en Audi e-tron GT maakt ook de A6 e-tron gebruik van een 800 V elektrische architectuur. Die maakt laadsnelheden tot maar liefst 270 kW mogelijk. Ook vertelt Audi dat de Q6 e-tron een actieradius van ten minste 700 km volgens WLTP zou krijgen. Dit is mede te danken aan een 100 kWh accupakket. Volgens Audi is het accupakket van nieuwe A6 e-tron een stuk compacter dan dat van de huidige ‘normale’ e-tron. Daardoor is ook een lagere carrosserie mogelijk zonder dat dit ten koste gaat van de binnenruimte.
Vierwielaandrijving
De PPE-architectuur is geschokt voor zowel een zowel single-motor aandrijflijn met achterwielaandrijving als aandrijflijnen met een dual-motor configuratie en all-wheel drive. De A6 e-tron Concept maakt gebruik van de laatste en beschikt over een systeemvermogen van 350 kW en een maximum koppel van 800 Nm (590 lb-ft).
Hatchback
De huidige Audi A6 is een sedan. De daarvan afgeleide hatchback is de Audi A7. Maar de nieuwe A6 e-tron Concept is overduidelijk een fastback, dus mét grote achterklep. Logisch, de schuin aflopende achterklep en achterkant zorgen voor een lagere luchtweerstand, de luchtweerstandscoëfficiënt van dit model bedraagt 0,22. Het feit dat Audi de nieuwe elektrisch auto geen A7 noemt, heeft te maken met de historie. Dit model is een verre opvolger van de Audi 100, en volgens de logica van Audi is de directe opvolger daarvan altijd een A6. Vandaar dus.