Audi Sport is – onder de hoede van een nieuw management – bezig om het elektrificatieoffensief op te voeren. Volgend jaar wordt er onder het merk RS een volledig elektrische e-tron GT geïntroduceerd. Dit is in feite een zustermodel van de Porsche Taycan. De RS e-trom GT zal worden aangeboden in normale, S- en high-performance RS-uitvoeringen. Ook komt er waarschijnlijk een RS-versie van Audi’s onlangs geïntroduceerde e-tron Sportback. Daarnaast staan ook een aantal plug-in hybride RS-modellen op de planning. Verder zijn er plannen voor een volledig elektrische Audi R8. De nieuwe e-tron-versie van de huidige generatie van de R8, die volgend jaar verschijnt, moet daar de voorbode van zijn.
Uitbreiding naar de nieuwe EV- en PHEV-markten heeft prioriteit
Het plan voor de Audi Sport divisie om hybride en elektrische aandrijvingen te omarmen is afkomstig van de directeuren Oliver Hoffmann en Julius Seebach. Nu het SUV-offensief van de Sport-divisie goed op gang is gekomen, heeft de uitbreiding naar de nieuwe EV- en PHEV-markten prioriteit. En die uitbreiding gaat in een hoog tempo. Dit jaar heeft de divisie de RS Q3 en RS Q3 Sportback, de dieselaangedreven SQ5 en de vlaggenschepen van de SQ8- en RS Q8-reeks op de markt gebracht.
RS e-tron GT
De bovenaan afgebeelde e-tron GT is nu slechts een conceptcar maar gaat al vrij snel in productie, ook als RS. Hij wordt voorzien van een elektrische aandrijflijn met twee motoren en een vierwielaandrijving. Hij heeft daarmee een vermogen van ongeveer 600 pk. Met de 96 kWh accu claimt Audi dat hij een actieradius van ongeveer 400 kilometer heeft en in 3,5 seconden naar 100 km/uur kan accelereren.
De productieversie, die zijn debuut zal maken bij de LA-motorshow van volgend jaar, zal zijn elektrische architectuur met de Taycan delen. Het is nog niet duidelijk of Audi ook de line-up met drie varianten (4S, Turbo en Turbo-S) van Porsche zal volgen. Het is waarschijnlijker dat de basisversie van e-tron GT een lager vermogen en dus ook een lagere verkoopprijs zal hebben. Mogelijk komt dat in de buurt van de aangekondigde basisversie van de Porsche Taycan. Net als de Taycan zal ook de e-tron GT een 800V-systeem hebben ook ongeveer hetzelfde gewicht hebben. Men verwacht dat tijdens de lancering de standaard en S-modellen beschikbaar zijn. De RS zal wat later komen.
Audi RS4 ook als plug-in hybride
Seebach bevestigde ook dat de ingenieurs van Audi Sport ook plug-in hybrides formeel ontwikkelen. De aandrijflijnen zullen op de volgende generatie RS-modellen worden geïntroduceerd. Het eerste Audi RS-model dat als PHEV wordt aangeboden, is naar verluidt de volgende generatie van de RS4. Die auto zal moeten concurreren met de volgende Mercedes-AMG C63, die niet langer meer een V8 maar een viercilinder plug-in hybride aandrijflijn van 500 pk zal hebben. De RS4 zal ook vierwielaandrijving krijgen. Men verwacht dat de nieuwe RS4 iets later komt, aangezien het huidige model pas vorig jaar in de verkoop is gekomen.
Ultrasnelle RS e-tron Sportback
Op de autoshow in LA vertelde Andreas Mindt dat zijn team ook overweegt om een RS-versie van de e-tron Sportback SUV te introduceren. Deze ultrasnelle variant moet concurreren met de aangekondigde Tesla Model Y Performance. Mindt: “Het lijkt erg op wat je ziet bij de RS Q8. Je moet beginnen met de standaard auto en deze opbouwen.” Een dergelijk model zou zich net als de klassieke RS-designprincipes onderscheiden door grote wielen en een agressieve bodykit. Ook worden er dan aanpassingen aan het chassis en de besturing doorgevoerd. Om het vermogen op te voeren, wordt er mogelijk een derde elektromotor gebruikt. Deze verhoogt niet alleen het piekvermogen maar geeft ook de mogelijkheid biedt om het koppel over elk afzonderlijk achterwiel te verdelen voor meer neutrale rijeigenschappen. Mogelijk weten we komend jaar meer en volgt de introductie in 2021.