Normaal stijgt volgend jaar de bijtelling op elektrische auto’s van 8 naar 12 procent. Maar niet alle belangenclubs in de autobranche zijn het daarover eens. Zij geven aan dat het vanwege de coronacrisis verstandiger zou zijn om de stijging volgend jaar niet te laten doorgaan.
Gefaseerde stijging bijtelling
Omdat elektrische auto’s beter zijn voor het milieu, maar in aanschaf wel een stuk duurder, gelden er aanschafsubsidies en een verlaagde bijtelling. Zo kiezen er – ondanks de prijs – toch steeds meer mensen voor het kopen van een elektrische auto. Maar die verlaagde bijtelling zorgt ervoor dat de staat geld misloopt. Daarom bepaalden ze dat deze gefaseerd omhoog moet gaan. In 2019 betaalde je 4 procent bijtelling, dit jaar 8 procent en volgend jaar wordt dat normaal 12 procent.
Coronacrisis
Maar is het wel verstandig om die stijging volgend jaar door te voeren, met het oog op de huidige coronacrisis? Met die vraag ging de BNR Nationale Autoshow deze week op pad. Daaruit blijkt dat de meningen in de autobranche verdeeld zijn. Onder andere de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen is voorstander van het uitstellen van deze verhoging. Hoofdreden hiervoor, is dat veel auto’s vanwege de coronacrisis wel dit jaar besteld zijn, maar pas volgend jaar geleverd worden. Deze mensen lopen dus de verlaagde bijtelling van dit jaar mis.
RAI vereniging is jojobeleid beu
Brancheorganisatie van auto-importeurs RAI Vereniging is tegenstander van het uitstellen van de verhoging. Zij geven aan dat ze al jarenlang klagen bij de overheid over het jojobeleid dat men uitvoert met de bijtelling. Zij vinden dat de overheid deze te pas en te onpas verhoogt en verlaagt. De brancheorganisatie vreest voor een verstoring van de automarkt als de bijtelling volgend jaar gewoon 8 procent blijft. Ze denken dat er dan een risico bestaat dat de bijtelling in 2022 opeens veel hoger wordt. Daarom pleiten zij voor een stabiel economisch beleid.