Het aantal programma’s waarin autodelen met elektrische auto’s centraal staat is snel aan het groeien. Dit komt vooral omdat de argumenten voor beide zaken heel dicht bij elkaar liggen. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat zowel het delen van een auto als het rijden in een EV uitstoot bespaart. Er is meer.
Voordelen
De elektrische auto’s bieden ook voor de platforms voor delen een aantal voordelen. Zo zijn elektrische voertuigen gemakkelijker in onderhoud. Dit komt bijvoorbeeld doordat ze uit flink minder onderdelen bestaan. Op die manier is het gemakkelijker om een economisch winstgevend model rond het delen van de auto’s te ontwikkelen. Veel nieuwe en bestaande deeldiensten maken daarom ook graag gebruik van dit voordeel. Dit stimuleert recente ontwikkelingen op dit gebied.
Nieuwkomers
Na een periode van rust is het opvallend dat er veel nieuwkomers actief zijn die autodelen aanbieden. Dit gaat dan bijvoorbeeld om grote spelers zoals bekende merken als Volkswagen, Renault en Ford. Ook kleine startups zijn steeds vaker weer actief in het autodelen. Ook is het opvallend dat diensten lokaal beginnen en al snel internationaal willen uitbreiden. Na een korte proefperiode in een specifieke stad wordt dan snel uitbreiding gezocht in veel andere steden. Daardoor is er ook veel concurrentie in de verschillende steden. Dit bevordert ook de hoeveelheid elektrische ritten in de steden die snel toenemen.
Combinatie
Een ontwikkeling die ook zichtbaar is, is dat naast elektrische auto’s veel startups snel een kleine hoeveelheid auto’s op benzine of diesel ernaast nemen. Zij bieden deelritten aan in de steden met de elektrische auto’s, maar laten vaste klanten ook de mogelijkheid om voor lange ritten ook een deelauto te kunnen gebruiken. Op die manier hopen zij autobezit van benzine- of dieselauto’s sterk terug te dringen. Zolang elektrische modellen de afstanden boven de 500 kilometer nog niet aankunnen is dit een belangrijk extra wapen om toch EV’s te promoten.