In België is men, met enige vertraging vanwege het coronavirus, al een tijd bezig met het formeren van een nieuwe regering. Dat is altijd een complexe klus, mede omdat België tweetalig is. Maar in de plannen van de nieuw te formeren regering staat wel dat nieuwe auto’s van de zaak vanaf 2026 elektrisch moeten zijn. Mocht dit plan inderdaad in het regeerakkoord van de nieuwe Belgische regering, dan hebben ze in België een flinke inhaalslag te maken. De laadinfrastructuur is er nog lang niet zo goed ontwikkeld als bij ons. Ook is het aanbod van elektrische auto’s bij onze zuiderburen wat beperkter, maar dat is natuurlijk makkelijk op te lossen.
Ook plug-in hybrides zijn niet toegestaan
Opvallend is dat België, waarschijnlijk ook omdat de druk op de naleving van de Europese klimaatwetgeving groeit, ook auto’s met een plug-in hybride aandrijving wil verbieden. Dat is toch best wel bijzonder voor een land dat toch een reputatie op het gebied van compromissen heeft. Als het plan inderdaad doorgaat, betekent dat in België het aantal elektrische auto’s met rasse schreden stijgt. Dan mogen nieuwe elektrische auto’s van de zaak vanaf 2026 alleen nog maar volledig elektrisch zijn.
Zakelijke auto’s vertegenwoordigen 10% van wagenpark
Het aantal zakelijke auto’s vertegenwoordigt in België maar zo’n 10% van het gehele wagenpark. Maar deze auto’s worden wel vaker en intensiever gebruikt. Daardoor zijn ze goed voor ongeveer 20% van alle kilometers die men in België met personenwagens aflegt. De Febiac, de Belgische vereniging van autofabrikanten, wil de milieu-impact van deze auto’s toch een beetje nuanceren. Volgens Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans zijn ze milieuvriendelijker dan de gemiddelde auto in België. Volgens een analyse van de Febiac stoten de zakelijke auto’s minder dan twee procent van totale CO2-uitstoot in het land uit.
Alleen nieuwe auto’s
Het plan dat momenteel wordt besproken betreft alleen nieuwe zakelijke auto’s. Dat kan ook averechts werken. Het zou namelijk ook kunnen dat men de aankoop van een nieuwe zakelijke auto’s uitstelt en langer in de bestaande brandstofauto’s door blijft rijden. Dat beaamt Frank van Gool, algemeen directeur van de Belgische lease- en verhuurvereniging Renta ook. Hij is daarnaast ook bang dat de laadinfrastructuur in België ontoereikend is. Ook vreest hij dat er nog te weinig elektrische voertuigen beschikbaar zijn.
Coalitieonderhandelingen
De onderhandelingen voor het samenstellen van een nieuwe coalitie lopen sinds de vorige zomer. De laatste verkiezingen waren in mei 2019. Nadat verschillende coalitiebesprekingen op niets uitliepen, werden de onderhandelingen vanwege de coronacrisis gepauzeerd. Ze zijn nu weer volop aan de gang.