Volgens de kenners zijn de batterijen voor elektrische voertuigen nog lang niet sterk genoeg. Wanneer de ontwikkeling van autonoom rijden zich doorzet, dan zal er nog flink wat werk te verzetten zijn. Dat heeft te maken met de manier waarop de voertuigen gebruikt gaan worden. Dit gaat flink veranderen ten opzicht van de huidige manier.
Voortdurend
Wanneer autonome voertuigen meer gebruikelijk gaan worden, dan zal het aantal autobezitters gaan afnemen. Autodelen zal dan nog gebruikelijker gaan worden. Dit betekent dus ook dat de auto’s zogenaamd near-constant gebruikt gaan worden. De voertuigen staan nauwelijks nog stil en hebben dus weinig oplaadmogelijkheden voor de batterijen. De aandacht moet hier dan ook op gevestigd worden, zeggen een aantal kenners van de batterijtechnologie. Dat is nu nog onvoldoende het geval.
Actieradius
Op dit moment ligt de focus nog vooral op de actieradius van elektrische auto’s. Batterijen die momenteel ontwikkeld worden, worden vooral ontwikkeld voor autobezit. Er wordt dus vooral gekeken hoe de auto’s zo ver mogelijk op een accu kunnen komen. Wanneer autonoom rijden meer gebruikelijk wordt, dan is het goed mogelijk dat auto’s juist veel meer korte ritjes gaan doen, maar dan wel veel vaker op een dag. Hiervoor is dus ook een andere manier van gebruik van de batterij bij te bedenken. Dit zal dus ook veel aandacht van de ontwikkelaars moeten krijgen.
Ander gebruik
Volgens Akira Yoshino, de uitvinder van de lithium ion batterij, is het niet perse nodig om de batterijen nog groter te maken. Het is eerder nodig om de accu anders te gebruiken. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om een manier te vinden waarbij de cellen in de batterij niet langer gelijktijdig gebruikt hoeven te worden. Wanneer dit lukt, dan is de taak al bijna voltooid, aldus de Japanse wetenschapper. Ook dit houdt verband met een verandering van denken van maximale actieradius naar maximale duurzaamheid.