Vanaf heden zijn wij weer een automerk rijker in Nederland. Het merk Maxus zal zich gaan nestelen tussen de bedrijfswagens. Ze pakken het direct goed aan door een bedrijfsbus aan te kondigen die volledig elektrisch zal rijden. Tot dusver is er nog weinig spannends te melden. De echte kenner herkent wellicht de naam Maxus nog wel. Dit laatste klopt inderdaad, want de naam komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Verleden van Maxus
We moeten even een hele tijd terug om de naam Maxus weer boven te zien drijven. Destijds was Maxus nog slechts een typenaam van LDV (Leyland DAF Van). Deze fabrikant bouwde enkele ruime en betaalbare bestelbussen. Veelal werden deze bussen op bestaande onderstellen gebouwd. Zo was de LDV Convoy gewoon een DAF 400 bestelbus.
Helaas is LDV ter ziele gegaan en is een groot deel van de inboedel in handen gekomen van het Chinese SAIC. Het is inderdaad de Chinese fabrikant die ook weer leven heeft geblazen in het Britse MG. Uit de boedel van LDV leek enkel de Maxus nog levensvatbaar te zijn voor de Chinezen. Het is dus juist dit model die nu als merk weer verder gaat. De wereld kan dus soms heel vreemd lopen.
Nederlands dealernetwerk
Voor de distributie van Maxus heeft SAIC het Belgische Alcomotive aangewezen als partner. Zij zullen naast België en Nederland ook het merk vertegenwoordigen in Luxemburg , Zwitserland en Duitsland. Hierbij moeten overigens opgemerkt worden dat Maxus al langer actief is in België, Luxemburg en Zwitserland. In Nederland kan de koper per direct terecht bij een twintigtal dealers en servicepunten. Hier kun je dus terecht voor de aankoop van een Maxus alsmede het onderhoud hiervan.
Om de verkoop van de elektrische bestelbus extra stimulans te geven biedt het merk nu standaard 5 jaar garantie op de aandrijflijn, 8 jaar garantie op de batterij en 5 jaar pechhulp.
EV80
De Maxus EV80 is de eerste elektrische bedrijfswagen die meteen beschikbaar is. De bestelauto is in twee varianten te krijgen. Hierbij is enkel de wielbasis het verschil. Bij de dealer kan de EV80 verder uitgebreid worden met onder andere een opbouw tot een hoogte van 3 meter. Het laadvermogen bedraagt maximaal 1000 kilo. De actieradius komt uit op 154 kilometer. De afstand is ideaal voor het stedelijke verkeer. Derhalve is de maximum snelheid ook begrensd op 100 km/h.
De EV80 beschikt over een 56 kWh batterij en kan aan een wisselstroomlader van 6,6 kWh worden opgeladen in 8,5 uur. Wanneer je de bestelbus koppelt aan een snellader kan de accu al binnen 2 uur volgeladen zijn. Prijzen voor de Maxus EV80 beginnen bij 49.900 euro excl. BTW.
Breder gamma
Het blijft uiteraard niet bij dit enkele model. In de aankomende maanden zal Maxus nog enkele modellen op de markt zetten. Zo kunnen wij nog de kleinere eDeliver3 verwachten. Zoals de naam het al zegt is dit een kleinere elektrische bestelbus. Bij dit model heb je de keuze uit een 35 kWh accu of een 53 kWh accu. De actieradius bedraagt dan respectievelijk 226 km en 342 km. Dit kleinere model zal in september leverbaar zijn.
Voor het grotere en zware werk zal Maxus nog de Deliver9 (op basis van een Ford Transit) op de markt brengen. Deze wordt echter geleverd met een tweeliter Euro 6.2 dieselmotor en is uiterlijk in juli beschikbaar. Het is nog onduidelijk of deze variant volledig elektrisch aangedreven zal worden in de toekomst.