Vorige maand mochten wij al kennis maken met de Bentayga Hybrid. Volgens Bentley’s designbaas Stefan Sielaff zal ook de Flying Spur kunnen rekenen op een hybride aandrijflijn. Het is helaas nog onduidelijk aan welke benzinemotor de elektromotor gekoppeld zal worden. In de aankomende maanden zal hier ongetwijfeld meer duidelijkheid in komen.
Aandrijflijn
Een logische stap voor Bentley zou zijn om de aandrijflijn van de Bentayga Hybrid te gebruiken. Helaas zal dit echter niet zomaar gaan. De complete architectuur van de Flying Spur is namelijk anders. Deze laatst genoemde deelt de technische architectuur met de Porsche Panamera. Wanneer je hier naar gaat kijken wordt er bij de Panamera gebruik gemaakt van een tweetal motorversies. Je kunt dan kiezen voor een zescilinder of een achtcilinder in combinatie met een krachtige elektromotor. De Porsche komt hierdoor uit op een systeemvermogen van 462 pk voor de V6. Het motorblok met acht cilinders perst er maar liefst 660 pk uit.
Het is zeer goed mogelijk dat men bij Bentley kiest voor de V8. Er moet immers ook nog een bepaalde status en allure aan de Flying Spur hangen. Wanneer de Engelse autobouwer voor deze versie kiest zal dit direct ook de meest krachtige limousine zijn die ze momenteel in productie hebben. Op dit moment is de benzineslurpende W12 de meest krachtige motor die 635 pk op de wielen overbrengt.
Bentayga Hybrid
Anders dan de naam ons doet vermoeden is de Bentayga Hybrid ook gewoon een plug-in hybride. Dit model beschikt echter over een zescilinder van 340 pk. De elektromotor is gekoppeld aan een 94 kWh accupakket. Hierdoor komt de Bentayga Hybrid uit op een systeemvermogen van 449 pk. Voor een SUV van dit formaat is dit nog steeds een prima prestatie. Daarnaast doet het ‘extra klepje’ geen afbreuk aan het ontwerp van de Bentley. Ditzelfde zal bij de Flying Spur gebeuren als wij de designer Stefan Sielaff mogen geloven. Volgens hem moet de toekomstige stekker in het voorscherm ingeplugd worden bij deze limousine.
Productie
Bentley heeft nu aangekondigd dat de plug-in hybride er zal komen. Op zijn vroegst zal het model pas volgend jaar werkelijk worden gepresenteerd. Het kan dan echter nog wel een jaar duren alvorens de eerste klanten deze versie in ontvangst mogen nemen. Begin dit jaar werd bijvoorbeeld de W12 gepresenteerd en de productie hiervan is deze week pas van start gegaan. De eerste exemplaren zullen volgend jaar bij klanten worden afgeleverd. In deze zelfde termijn mogen wij gerust de plug-in hybride plaatsen.
Prijzig
Zoals je van Bentley mag verwachten zal het zeker geen koopje worden. Toch zal hij wel aanzienlijk goedkoper worden als je kijkt naar de W12. Dit model staat momenteel voor nog net geen drie ton in de Nederlandse prijslijsten. Dit komt mede door de hoge BPM en belastingen op dit specifieke model. Bij de nieuwe plug-in hybride van deze Flying Spur zal de belasting hetzelfde blijven. De BPM zal echter fors lager uitvallen doordat de auto minder CO2 uitstoot. Voor Nederlandse begrippen kan deze luxe limousine dan plotseling wel heel interessant worden.