BMW kondigde op de CES 2022 in Las Vegas de nieuwe iX M60 aan. Dit is het nieuw elektrische vlaggenschip van de Duitse autofabrikant en de tweede EV die wordt uitgebracht onder het sportieve M-merk. Men verwacht dat de iX M60 in de zomer van 2022 op de markt komt. Hij beschikt over twee elektromotoren en vierwielaandrijving.
Eerste BMW met meer dan 1.000 Nm koppel
Dankzij een maximaal vermogen van 455 kW kan BMW iX M60 in 3,8 seconden naar 100 km/h accelereren. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h, 50 km/h hoger dan die van de ‘normale’ xDrive50. De iX M60 is ook de allereerste BMW met een koppel van meer dan 1.000 Newtonmeter. De nieuwe elektrische BMW heeft in de Sport-modus een koppel van 1.015 Nm. Als de Launch Control is ingeschakeld bedraagt het koppel kortstondig zelfs 1.100 Nm.
Net als de i4 M50 heeft de BMW iX M60 zoals het bij een M-model betaamt een dienovereenkomstig aangepast onderstel. Hij heeft individuele luchtvering voor beide assen en adaptieve dempers die automatisch worden aangepast aan de belading. Volgens BMW gaat de vermogensafgifte van de M-specifieke elektrische aandrijflijn door tot in de hoogste belastingsbereiken, “zodat de acceleratie vrijwel constant blijft tot aan de elektronisch begrensde maximumsnelheid van 250 km/u wanneer de auto correct is uitgerust”.
Actieradius maximaal 566 kilometer
De BMW iX M60 heeft een flinke accu van netto 106,3 kWh. Ter vergelijking: de krachtigste Tesla, de Model S Long Range heeft een accu van 100 kWh, de Mercedes-Benz EQS heeft een accucapaciteit van 107,8 kWh.
Omdat de accu van de M60 dezelfde is als in de xDrive50, moge duidelijk zijn dat de actieradius korter is dan die van de xDrive50, die over een zwakkere – zuinigere – motor beschikt. Volgens de WLTP-norm bedraagt de actieradius van de BMW iX M60 maximaal 566 km. Ook de M60 kan aan de DC-snellader worden opgeladen met maximaal 200 kW. De oplaadtijd is dus ook identiek. Het AC-laadvermogen bedraagt – zoals inmiddels gebruikelijk is – 11 kW.
BMW verwacht met de iX M60 een geheel nieuw pakket software en geavanceerde rijhulpfuncties te introduceren. Het nieuwe computerplatform zal onder meer gedeeltelijk autonoom rijden en zelf parkeren mogelijk maken.
eDrive
Net als in de bekende varianten wordt de aandrijving van de nieuwe BMW verzorgd door de eDrive van de vijfde generatie. De elektromotoren zijn afzonderlijk bekrachtigde synchrone motoren (FSM). Het magnetische veld wordt inductief en zonder permanente magneten opgewekt. Elke motor is gecombineerd in één element samen met vermogenselektronica en een eentraps versnellingsbak. Verder zegt BMW dat voor de twee motoren van de iX M60 geen zeldzame aardmetalen worden gebruikt.