We hebben nog een lange weg te gaan alvorens de BMW i1 en de BMW i2 in de verkoop zullen gaan. Desondanks durven de Duitsers alvast wel een vooruitblik te geven op wat er komen gaat. Het staat in ieder geval vast dat beide modellen een belangrijke rol gaan spelen binnen de fabrikant. Geduld zullen wij nog wel even moeten hebben, want de i1 zal in 2027 pas op de markt verschijnen en de i2 een jaar later.
Andere aandrijving
De BMW i3 heeft de Duitsers geen windeieren gelegd. Sterker nog, het verkoopsucces oversteeg alle verwachten. De transitie naar volledig elektrisch lijkt dan ook langzaam maar zeker bij de Duitsers ingezet te worden. Opmerkelijk genoeg zullen de i1 en de i2 van een andere aandrijflijn worden voorzien.
Volgens Bimmer Post zullen beide modellen worden ondersteund door de voorwielaangedreven versie van het aankomende Neue Klasse-platform. Mogelijk worden er modellen met tweemotorige vierwielaandrijving aangeboden, vooral omdat de lijst met aankomende modellen wordt onthuld, ook de komst van een nieuwe iX1 in 2027.
Neue Klasse-platform
De huidige iX1 is gebouwd op hetzelfde platform als de 1-serie en de Mini-reeks, maar dat zal allemaal veranderen met de introductie van Neue Klasse. Dit is een op maat gemaakte EV-architectuur van BMW, ontworpen om te werken voor alle typen aandrijving voor voertuigen. Neue Klasse debuteert in 2025 met een elektrische sedan (equivalent van 3 Serie) en mogelijk zelfs de SUV-versie die datzelfde jaar wordt uitgebracht.
Nog geen eigen platform
BMW verkoopt momenteel verschillende elektrische voertuigen, maar de meeste zijn gebaseerd op modellen met brandstofmotoren, zoals de iX1, i3 sedan en i4, met als opvallende uitzondering de iX. Deze laatste is gebouwd op een op maat gemaakt EV-platform. Het platform van de iX is echter naar verluidt een hybride in termen van de gebruikte componenten en weerspiegelt niet volledig hoe het Neue Klasse-platform eruit zal zien.
Als wij dus even dit samenvatten heeft BMW nog niet echt een eigen platform waarop men een elektrische auto degelijk kan opbouwen. Met de Neue Klasse-platform moet hier dus verandering in komen.
Geen haast met de BMW i1 en de i2
Het is duidelijk dat men geen haast maakt met de BMW i1 en de i2. Vorig jaar werd al duidelijk dat de Duitsers graag goedkopere modellen op de markt willen brengen. Deze instappers moeten het merk en het elektrisch rijden toegankelijker maken. Met een introductie in 2027 en 2028 loopt men bij BMW zelf nog niet echt warm voor het concept.
Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met de ontwikkeling en voortgang van het Neue Klasse-platform. Op basis hiervan zal eerst de vernieuwde 3-serie de fabriek verlaten. Indien deze combinatie een geslaagd blijkt te zijn kan men met een gerust hart naar andere modellen kijken.
Informatie over de BMW i1 en de i2 is er vooralsnog niet. Wel lijkt het steeds meer duidelijk te worden dat men in Duitsland de komst steeds serieuzer lijkt te nemen. Vorig jaar mochten wij al eens een conceptmodel bewonderen onder de naam ‘i Vision Circular’. Het formaat van dit concept komt aardig overeen met wat je mag verwachten van de i1. Het is nog maar de vraag of dit model zo in productie genomen kan worden. Het heeft er alle schijn van.
Zouden deze twee instapmodellen een hatchback en een sedan kunnen zijn, zoals de huidige 1-serie en 2-serie Gran Coupe, maar dan in elektrische vorm? Dat zou heel goed het geval kunnen zijn, want volgens de bron gaat de automaker ook de iX1 lanceren, die vermoedelijk het algehele uiterlijk van het huidige model zal behouden. BMW zal zich niet gedwongen voelen om van beide modellen een crossover-achtig model te maken.
De tijd zal het leren wat BMW voor ons in petto heeft, maar ergens op het hoofdkantoor wordt er wel diep nagedacht voor de strategie op de lange termijn. Vooral een betaalbare instapper lijkt een interessante optie te zijn om zo een groot publiek aan te kunnen spreken. Zowel de i1, als de i2, kunnen hierdoor voor de fabrikant zeer belangrijke modellen worden.