BMW onthult tegelijkertijd de geheel vernieuwde 5 Serie alsmede de elektrische variant daarvan, de BMW i5. Met de onthulling van die BMW i5, een volledig elektrische sedan, zet het Duitse automerk een nieuwe stap in een elektrische toekomst. De i5 is niet alleen een heel interessante toevoeging aan het groeiende elektrische portfolio van BMW, maar ook een statement van innovatie, design en prestaties.
De BMW i5 moet de luxe en het comfort van de legendarische BMW 5-serie combineren met de duurzaamheid en prestaties van een elektrische aandrijflijn. Iets waar ze bij BMW uitstekend toe in staat zijn.
BMW i5 verkrijgbaar in twee aandrijfvarianten
Zoals je van een BMW mag verwachten biedt de BMW i5 indrukwekkende prestaties en herbergt hij een behoorlijke reeks geavanceerde technologieën. Hij is volgens BMW ontworpen om de manier waarop we denken over elektrisch rijden te veranderen.
De elektrische BMW 5 Serie is verkrijgbaar met twee aandrijfvarianten. Wie achterwielaandrijving voldoende vindt, kan kiezen voor de BMW i5 eDrive40. Dit ‘basismodel’ heeft een 250 kW sterke elektromotor op de achteras, die tot 430 Nm koppel biedt. De BMW i5 eDrive40 accelereert van 0 naar 100 km/u in 6,0 seconden en heeft een topsnelheid van 193 km/u.
Wie meer eisen stelt komt uit bij het topmodel met vierwielaandrijving, dat ook meteen een sportief M-label heeft. Deze i5 M60 xDrive heeft dankzij de tweede elektromotor, die de voorwielen aandrijft, een maximaal systeemvermogen 400 kW en een koppel tot wel 820 Nm. Dat is meer dan voldoende, getuige de indrukwekkende prestaties. Zo accelereert deze variant in 3,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u terwijl zijn topsnelheid (elektronisch begrensd) 230 km/u bedraagt.
Ongeacht de aandrijfvariant heeft de accu van de elektrische 5 Serie een netto capaciteit van 81,2 kWh. Daarmee heeft de variant met achterwielaandrijving een maximaal bereik dat tussen de 477 en 582 kilometer ligt. De variant met achterwielaandrijving haalt met deze accu een afstand tussen de 455 en 516 kilometer. De accu kan aan een geschikte DC-snellader met maximaal 205 kW worden opgeladen. Daar geeft BMW aan dat de laadtijd van 10 tot 80 procent ongeveer 30 minuten bedraagt.
Een design dat best wel indruk maakt
De BMW i5 is niet alleen indrukwekkend onder de motorkap. Een van de eerste dingen die opvalt aan de vernieuwde 5 Serie is zijn grootte. Met een lengte van 5,06 meter en een breedte van 1,90 meter is de nieuwe generatie van de 5 Serie groter dan zijn voorganger, en voor het eerst ook groter dan 5 meter. Deze toename heeft uiteraard ook praktische voordelen. De langere wielbasis van nagenoeg drie meter zorgt voor een stabielere rijervaring. De toegenomen wielbasis zorgt ook voor meer ruimte. Dankzij de verlengde daklijn is er ook meer hoofdruimte voor de passagiers op de achterbank. De kofferbak kan tot 490 liter bevatten.
Het exterieurontwerp van de vernieuwde BMW 5 Serie is een stuk moderner en gestroomlijnder dan dat van zijn voorganger. De BMW-nier, een kenmerkend designelement van de Beierse autofabrikant, is bij de i5 gesloten en minder dominant dan bij andere modellen. Rond die nieren bevindt zich een LED-contour, dat van de i5 ook in het donker een echte blikvanger maakt. De M-variant heeft trouwens enigszins afwijkend gevormde afdekkingen in de nieren, waarbij we verwachten dat de meeste kopers de gewone afdekkingen mooier zullen vinden. De rode auto hieronder is de BMW i5 M60 xDrive:
Luxe ontmoet technologie
Het interieur van de i5 doet denken aan dat van de eveneens recent gelanceerde BMW i7 en is een toonbeeld van luxe en technologie. Het dashboard beschikt over een enorm ‘curved display’, dat een digitaal instrumentarium en een groot touchscreen combineert voor een moderne en gebruiksvriendelijke rijervaring. Bovendien houdt BMW vast aan de vertrouwde maar verbeterde iDrive-knop, waarmee alle functies eenvoudig en veilig bediend kunnen worden tijdens het rijden.
Beschikbaarheid en prijzen BMW i5
De BMW i5 is vanaf oktober 2023 beschikbaar in Nederland. De prijzen beginnen bij € 77.572 voor de eDrive40 en € 108.427 voor de M60 xDrive. Er komt later overigens ook nog een ‘Touring’ (stationwagen) en ook die zal met een volledig elektrische aandrijving worden aangeboden.