BMW onthult met de i7 de nieuwe generatie van zijn topmodel. Dit keer is hij – in Europa althans – alleen in een volledig elektrische variant verkrijgbaar. Een select aantal autojournalisten mocht kennismaken met de BMW i7 xDrive 60 en konden eigenlijk geen tekortkomingen vinden. Sommige spraken zelfs van “de beste elektrische auto ter wereld”. Dat is uiteraard iets om trots op te zijn en het past uiteraard bijzonder goed bij de ambities van de Beiers autofabrikant.
Duidelijk is wel dat er moeilijk een betere elektrische auto dan de BMW i7 xDrive 60 te vinden zal zijn, en helemaal geen elektrische sedan. De Mercedes EQS kun je vanwege de steil aflopende daklijn en de krappe hoofdruimte achterin namelijk beter als een vierdeurs sportcoupé beschouwen.
Pure luxe op de achterbank
Tientallen jaren paste het woord ‘luxe’ niet zo bij BMW. Nee, het Beierse automerk wilde veel liever dynamisch, sportief en misschien ook nog wel elegant zijn. Maar luxe, nee dat vond men niet zo passen. En dat terwijl de eerdere en huidige 7 Serie van BMW niet of nauwelijks onderdoet voor de Mercedes S-Klasse. Misschien bood hij inderdaad iets minder luxe maar qua rijdynamiek maakten ze dat in München meer dan goed.
Met de elektrische i7 schudt BMW de bescheidenheid op dit gebied van zich af. En juist wat betreft die achterbank heeft BMW grote stappen gezet, zodat deze nu echt een overdaad aan ruimte en luxe biedt. Het enige wat je hier zou kunnen aanmerken dat hij niet met losse stoelen leverbaar is, maar dat is dan ook alles. Met een druk op de knop kun je de achterbank van de BMW i7 niet alleen in een sfeervolle ligpositie manoeuvreren, er is ook een massagefunctie én een superdeluxe bioscoopfunctie. Dan klapt er een enorm 31-inch flatscreen uit het dak zodat je kun genieten van je favoriete films en series. Surround geluid uit een enorm aantal luidsprekers is uiteraard vanzelfsprekend. Enigszins verrassend is de nieuwe BMW i7 niet leverbaar met losse stoelen achterin, zelfs niet op verzoek. De enige mogelijkheid is een achterbank met neerklapbare middenarmsteun.
Ook qua design onderscheidt de BMW i7 zich meer van de EQS dan dat de eerdere 7 Serie zich van de S-Klasse onderscheidde. Met name het brutale front zal even wennen zijn. Daar zullen wij in Europa toch aan moeten wennen. Als je bedenkt dat de grootste kopersgroep van BMW’s topmodel zich buiten Europa bevindt – ruim 90 procent van de exemplaren gaat overzee – zul je begrijpen dat BMW zich vooral op die kopersgroep richt. En die kopers overzee hebben graag een auto die iets meer indruk maakt.
Vermogen tot 485 kW
Uiteraard is het ook bij deze BMW dik voor elkaar onder de motorkap. Dat hij vierwielaandrijving heeft spreekt uiteraard voor zich. Die vier wielen kunnen samen over een vermogen van 400 kW en een koppel van 745 Nm beschikken. Er komt volgend jaar nog een krachtigere variant uit, de i7 xDrive M70. Deze heeft een vermogen van 485 kW. Als je alleen naar het vermogen kijkt, dan komt hij vergeleken met een aantal elektrische topmodellen uit China en de VS flink tekort. Maar het gaat niet alleen om vermogen. De BMW i7 xDrive 60 heeft uitstekende prestaties, ondanks de rijklare massa van maar liefst 2,7 ton. Hij sprint in iets minder dan 5 seconden naar de 100 km/u en de top is elektronisch begrensd op 240 km/u. Daarmee kun je lekker opschieten.
BMW i7 is net zo groot als een Rolls
Vanwege die hoge massa heeft BMW veel aandacht besteed aan de rolstabilisatie en de vierwielbesturing moet hem wendbaarder maken. Toch kunnen die zaken de enorme massa van de 5,39 meter lange elektrische sedan niet volledig verhullen. Niet dat die het rijgedrag echt negatief beïnvloeden, de journalisten melden dat de i7 zich op de weg voorbeeldig gedraagt.
Nu we het toch over de afmetingen hebben. Hij heeft een wielbasis van 3,21 meter, een breedte van 1,95 meter breed en een hoogte van 1,54 meter. Daarmee kun je hem dus rustig naast een Rolls Royce zetten. Laat dat nu net een zustermerk van BMW zijn.
Actieradius ongeveer 600 kilometer
Wie hem flink de sporen geeft zal uiteraard niet de actieradius halen die de ingenieurs van BMW op 591 tot 625 kilometer (volgens WLTP) schatten. Maar daar hoef je je niet echt druk om te maken. Aan de ‘normale’ AC-laadpaal kun je de i7 met 22 kW opladen, Als je meer haast hebt dan kan hij uiteraard aan de DC-snellader. Daar haalt de BMW i7 dan een laadsnelheid van maximaal 195 kW. Het opladen van 20 tot 80 procent gaat dan in ongeveer 30 minuten.