Vorig jaar hebben wij voor het eerst kennis mogen maken met de iNEXT. Het belooft de eerst volledig elektrische SUV van BMW te worden. Zo nu en dan laat BMW wat extra beeldmateriaal of informatie los. Soms komt deze informatie juist weer vanuit andere hoeken. In sommige opzichten blijft de iNEXT nog in mysterie gehuld, maar dit is dan ook weer BMW eigen.
Actieradius
Over de actieradius zijn de afgelopen maanden veel berichten de revue gepasseerd. Zo werd in eerste instantie een bereik genoteerd van 480 kilometer. Hierna werd dit bereik echter aangepast naar een minder geloofwaardige 700 kilometer. Dit laatste cijfer was inderdaad wel erg ambitieus, maar het eerstgenoemde cijfer was juist weer aan de voorzichtige kant. Volgens de WLTP standaarden heeft de aankomende iNEXT een actieradius van 579 kilometer. Voor een volledig elektrische SUV zijn dit nog zeer respectabele cijfers. Menig concurrent weet deze cijfers nog niet te evenaren. Vooralsnog heeft BMW zelf nog geen cijfers kenbaar gemaakt. Het zal ons verbazen als de cijfers plotseling veel afwijken met wat nu al bekend is.
iNEXT of iX5
Wie goed kijkt naar het lijnenspel van de iNEXT kan hier ook prima de nieuwe iX5 in zien. Veel autofanaten herkennen de oeroude X5 in een nieuw modern jasje. De naam iNEXT zal dan ook zeker geen stand houden. Het heeft er alle schijn van dat deze volledig elektrische SUV uiteindelijk de naam iX5 zal dragen.
Het model zal op een platform worden gebouwd waarop ook nieuwe benzine, diesel, hybride en elektrische auto’s gemaakt kunnen worden. Het platform wordt dus multifunctioneel inzetbaar. Het is inmiddels ook bekend dat de iNEXT een accupakket aan boord heeft van maar liefst 120 kWh. Direct concurrenten moeten het toch echt met een stuk minder doen en hier heeft de elektrische SUV van BMW direct een voordeel te pakken.
Zoals je mag verwachten zal deze iNEXT ook weer bomvol luxe zitten. Volgens BMW kan deze SUV autonoom rijden op niveau 3. Dit betekent dat je de auto dus het werk kunt laten doen op bijvoorbeeld de snelweg. Bij BMW noemt men dit ACES, oftewel Autonoom rijden, Connectiviteit, Elektrische aandrijving en Services.
Volledig elektrische 1-serie
Net als de iNEXT komt er vermoedelijk ook een volledig elektrische 1-serie in 2021 op de markt. Directe bewijzen zijn er nog niet, maar de geruchten zijn inmiddels wel erg hardnekkig geworden. Optisch zal de elektrische 1-serie weinig verschillen met een ‘reguliere’ benzinevariant. Onderhuids zal BMW dan enkel nog de keuze moet maken tussen een enkele of juist twee elektromotoren. Het is dan ook goed mogelijk dat de 1-serie als vierwielaandrijver aangeboden zal worden gezien de nieuwe krachtbron.
Moeizame start voor BMW?
Op dit moment is het aanbod van elektrische auto’s bij BMW nog minimaal te noemen. Op dit moment kennen wij de i3, maar hiervan is bekend dat er een productiestop zal komen. Wanneer de i3 echter voor het laatste van de band rolt is nog onduidelijk. Voor de rest biedt de fabrikant weinig aan en lijkt er ook nog niet veel in het vat te zitten voor dit jaar of aankomend jaar.
Maakt BMW hierdoor een moeizame start in elektrische auto’s? Nee, het is juist het tegenovergestelde. BMW biedt liever een compleet en goede elektrische auto aan. Er is daarnaast veel geld gestoken in een modulair platform waardoor BMW in korte tijd veel sneller kan ontwikkelen. De doelstelling is uiteindelijk dat ze in 2025 ruim 25 voertuigen op de weg hebben die een geëlektrificeerde aandrijflijn hebben. Twaalf van deze modellen moeten dan volledig elektrisch zijn. De nieuwe iNEXT, en wellicht de volledig elektrische 1-serie, strepen wij dan al van de 12 stuks af.