BMW, met de vroegere i3 een van de pioniers op het gebied van elektrisch rijden, is druk bezig om een compleet gamma aan elektrische modellen op de markt te brengen. Na de iX3, iX, i4, i7, iX1 en i5 is het nu de beurt aan de iX2. Deze is gebaseerd op tweede generatie van de X2, die eveneens komend voorjaar verschijnt.
De BMW iX2 is de eerste elektrische SUV-coupé van het Duitse merk, en wellicht ook eentje die de lat in dit segment hoger zal leggen. Niet zozeer door het oogstrelende exterieurdesign, het fraaie interieur of de puike prestaties, maar vooral door het feit dat de nieuwe elektrische BMW die eigenschappen zodanig combineert dat dit een heel begeerlijke auto is.
Een échte BMW
Een échte BMW dus, die het zijn concurrenten wel eens heel moeilijk kan maken. Als we kijken naar de concurrentie, waarbij we moeten denken aan de Tesla Model Y, de duurdere versies van de Kia EV6 en VW ID.5, Audi Q4 e-tron Sportback, de Volvo C40 of de aangekondigde Cupra Tavascan, dan hangt er aan de bijna 60 mille kostende BMW iX2 niet direct het voordeligste prijskaartje. Dat kan ook kloppen, aangezien we hier met een premium merk te maken hebben. Kwaliteit en luxe hebben nu eenmaal hun prijs.
Gedurfd design
Bij de eerste aanblik van de BMW iX2 valt het gedurfde exterieurdesign direct op. De achterzijde wijkt af van veel andere BMW’s, met strakke lijnen en slanke geïntegreerde LED-achterlichten die samen met de sportieve bumperpartij het dynamische karakter van het voertuig moeten benadrukken.
Stap je eenmaal in, dan word je omarmd door een interieur waar luxe en technologie samenkomen. Van het sportieve stuur tot het intuïtieve infotainmentsysteem met de BMW Live Cockpit Plus en de BMW Curved Display, elk detail is zorgvuldig uitgedacht.
Duurzaamheid
Uiteraard heeft BMW ook veel aandacht aan de duurzaamheid besteed. De auto is voorzien van een grote hoeveelheid milieuvriendelijke materialen, waaronder gerecyclede kunststoffen en veganistisch leer.
Specificaties
Natuurlijk gaat een fraai design bij BMW altijd samen met goede prestaties. Ten eerste de actieradius. De iX2 is uitgerust met een 63,6 kWh-accu die een actieradius van maximaal 449 kilometer mogelijk maakt. Het voertuig ondersteunt snelladen tot 130 kW, waardoor de accu in ongeveer 30 minuten van 10% naar 80% kan worden opgeladen. Dat is, net als de actieradius, misschien niet maatgevend maar zeer bruikbaar. Dat geldt ook voor de aandrijflijn waarvan de twee motoren samen een vermogen van 230 kW (piek: 313 kW) leveren. Daarmee heeft de iX2 een topsnelheid van 180 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 5,6 seconden.
Veiligheid
BMW heeft ook op het gebied van veiligheid niet bezuinigd. De iX2 is voorzien van diverse assistentiesystemen zoals adaptieve cruise control, lane-keeping assist en een 360-graden camerasysteem. Deze technologieën maken het rijden niet alleen veiliger maar ook aangenamer.
Prijs en beschikbaarheid
Met een instapprijs van net geen 60 mille voor het basismodel, de BMW iX2 xDrive 30,, biedt het model een aantrekkelijke optie voor diegenen die op zoek zijn naar een elektrische SUV-coupé zonder concessies te doen op het gebied van kwaliteit en prestaties. Als je een sportievere variant wenst: hij is ook leverbaar met een M Sportpakket en M Sportpakket Pro. Daarvoor moet je dan wel zo’n 4 of 8 mille extra over hebben. Vanaf maart 2024 zal de iX2 beschikbaar zijn bij geselecteerde dealers.