De elektrische BMW iX3 is amper een half jaar in productie of er komt al een upgrade uit. Hoewel de aandrijflijn ongewijzigd blijft zegt BMW dat de update van de elektrische SUV voor meer sportiviteit en rijplezier zorgt. Ook krijgt de herziene versie van de i3X meer bedieningscomfort. De modelherziening is mede noodzakelijk omdat BMW de i3X qua uiterlijk beter wil laten aansluiten bij de geheel nieuwe iX en i4 die in het najaar op de markt komen.
Interieur en exterieur
Daarnaast zijn er ook wat wijzigingen aan het interieur, waar BMW onder andere wat ‘premium kenmerken’ en ‘frisse designaccenten’ toevoegt. En, niet te vergeten: voortaan wordt de i3X standaard geleverd met het M Sportpakket. Ook aan de buitenkant zijn er wat verschillen. Zo krijgt het front een grotere BMW-nier. Voorts zijn de koplampen een centimeter en is de skirt opnieuw ontworpen. Aan de achterzijde zien we ook wat veranderingen, met nieuwe LED-achterlichten. Om te benadrukken dat we met een elektrische auto te maken hebben heeft BMW aan de voor- en achterzijde wat blauwe accenten aangebracht.
M-Sportpakket standaard
Het meest interessante aspect aan de update is eigenlijk een upgrade. Want BMW rust de vernieuwde iX3 standaard uit met het M-sportpakket. Hij heeft 19-inch aerodynamische wielen, optionele zijn ook 20-inch wielen leverbaar. Ook heeft hij voortaan standaard adaptieve LED-koplampen. In het interieur is heeft de i3X een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel en een ‘Control Display’ in dezelfde afmetingen. Het bedieningspaneel op de middenconsole is vernieuw. Daar vinden we onder andere de start/stop-knop, rijbelevingsschakelaar, BMW Controller en de parkeer.
Bij het M-Sportpakket horen ook sportstoelen en donkere interieurbekleding evenals blauwe accenten op het stuurwiel, de versnellingspook en de start/stop-knop.
Assistentiesystemen
De vernieuwde BMW i3X heeft standaard diverse rijhulpsystemen. Zo heeft hij onder meer de “Driving Assistant Professional” met cruisecontrol met stop & go-functie, automatische snelheidslimietassistentie en routegeleiding, een parkeerassistent inclusief achteruitrijcamera en achteruitrijassistent. Ook heeft hij de “BMW Intelligent Personal Assistant” en een cloudgebaseerd navigatiesysteem. Apple CarPlay en Android Auto zijn uiteraard standaard. Dat geldt ook voor de “over-the-air” software-updates en andere digitale diensten.
Aandrijflijn ongewijzigd
Zoals gezegd blijft de aandrijflijn gelijk. Dat geldt ook voor het accupakket en alles wat erbij hoort. De aandrijftechnologie van de vernieuwde iX3 maakt nog steeds gebruik van een geïntegreerd systeem van elektromotor, versnellingsbak en vermogenselektronica in een gemeenschappelijke behuizing in de achterasbalk. Het maximumvermogen blijft onveranderd op 210 kW, het maximumkoppel op 400 Nm. Dat betekent dat de actieradius van de iX3 (460 kilometer) ook ongewijzigd blijft.
De herziene versie van de i3X kan nu al worden besteld. Hij is verkrijgbaar vanaf 69.000 euro. De nieuwe i3X wordt net als de huidige versie voor zowel de lokale markt als voor de export gebouwd in de vestiging in het Chinese Shenyang van de joint venture BMW Brilliance Automotive. De levering is gepland voor de herfst.