Als iemand in een plug-in hybride rijdt, wil dat nog niet zeggen dat deze altijd netjes de e-modus activeert in gebieden waar dat vanwege het milieu eigenlijk noodzakelijk is. Dat is niet altijd onwil maar soms gewoon pure noodzaak vanwege de actieradius.
Klaus Fröhlich, hoofd productontwikkeling bij BMW, maakt bekend dat de plug-in hybrides van BMW’s in de toekomst zo kunnen worden geprogrammeerd, dat ze in gebieden zoals en milieuzone automatisch in elektrische modus gaan. De verbrandingsmotor wordt dan, gebaseerd op de GPS-positie van het navigatiesysteem, automatisch uitgeschakeld.
Dit bericht heeft een verslaggever van Reuters opgevangen tijdens de Los Angeles Auto Show. Deze techniek kan volgens Fröhlich worden toegepast omdat er steeds meer plug-in hybrides uitkomen die een grotere actieradius in elektrische modus hebben, zodat de accu’s niet al na korte tijd weer opgeladen moeten worden.
Als voorbeeld noemt hij de nieuwe BMW X5 plug-in hybride, die in september werd gelanceerd. Deze heeft in elektrische modus een actieradius van maar liefst 80 kilometer. De voorganger van dit model had nog een actieradius van slechts 31 kilometer. Deze verbetering komt voornamelijk door de grotere accucapaciteit, die nu 9 kWh bedraagt. Volgens Fröhlich komen er volgend jaar al diverse plug-in hybrides op de markt die een vergelijkbare of zelfs grotere actieradius hebben. Op dit moment moeten de meeste plug-in hybrides gemiddeld iedere 50 kilometer worden bijgeladen