We weten al een tijdje dat de BMW i4 in 2021 op de markt komt. BMW maakt nu een aantal specificaties bekend.
25 geëlektrificeerde modellen tegen 2023
Ook bij BMW werken ze hard aan het elektrificeren van hun auto’s. Tegen 2023 willen ze maar liefst 25 geëlektrificeerde modellen aanbieden. Volgend jaar staat alvast de iX3 in de showroom. Verder werken ze hard aan de iNEXT, een i7 en dus deze i4. BMW omschrijft de i4 als een ‘elektrische Gran Coupé’. Hij moet flink gaan concurreren met de momenteel ontzettend populaire Tesla Model 3.
Voldoende vermogen
De BMW i4 krijgt een behoorlijk accupakket. De capaciteit is 80kWh, waardoor de WLTP ongeveer 600 kilometer bedraagt. Het vermogen? Zo’n 531pk (390kW). De i4 heeft ongeveer 4 seconden nodig om van 0 naar 100km/u te accelereren. Wat betreft de topsnelheid wordt de i4 begrensd op ruim 190km/u. Snelladen doe je met maximaal 150kW. Je kunt ook kiezen voor een kleiner accupakket of een elektromotor met minder vermogen.
Mainstream
BMW wil de i4 meer mainstream maken dan de i3. Hierbij doelen ze dan vooral op het materiaalgebruik. De i3 is gemaakt van carbon en andere kunststoffen. Daardoor heeft hij een licht gewicht, maar is hij ook duur om te bouwen. De BMW i4 wordt bovendien op hetzelfde platform gebouwd als de 3-serie. Dit platform is geschikt voor meerdere aandrijflijnen. Bij een elektrische aandrijflijn is een tweemotorige configuratie een van de mogelijkheden. Voor BMW is dit de vijfde generatie elektrische aandrijflijnen, welke geschikt is voor elektromotoren die een vermogen leveren dat ligt tussen de 123pk (90kW) en 531pk (390kW).