BMW heeft de datum waarop het elektrische auto’s in grote aantallen gaat produceren iets opgeschoven. Dat gaat nu in 2020 gebeuren. De Duitse fabrikant heeft aangegeven die puur uit financiële overwegingen te doen. Het is nog te lastig om de huidige elektrische auto’s op een winstgevende manier met massaproductie op de markt te brengen.
Volgende
De vierde generatie elektrische auto’s, zoals de huidige varianten worden genoemd, zijn nog iets te duur. Als BMW aan de vijfde generatie gaat beginnen, dan zal dat veel efficiënter kunnen. De kosten zullen flink omlaag gaan waardoor er veel mogelijkheden komen te liggen. Daarom is gekozen om de voorgenomen verhoging van de productie van vierde generatie auto’s niet door te voeren. De kosten zullen flink afnemen binnenkort.
Kosten
Aangezien de markt voor elektrische auto’s flink groot is, is de keuze van BMW goed uit te leggen. Tenminste, dat vindt de fabrikant zelf. Juist omdat meer bedrijven dan ooit geïnteresseerd zijn in het bouwen van auto’s zijn kleine voordelen al snel heel belangrijk. Wie de markt wil beheersen moet bijvoorbeeld sterk concurrerende prijzen kunnen bieden. Wanneer dit niet gaat met de huidige auto’s, dan heeft het geen zin om de productie sterk te verhogen. Wachten op de volgende modellen is dan een slimmere strategie. Dat is dan ook de reden waarom de Duitse fabrikant deze strategie is gaan volgen.
Huidige line-up
Dat betekent dus ook dat de huidige line-up in lage aantallen beschikbaar zal blijven. Het gaat dan bijvoorbeeld om de BMW i3 en i8. Dit kan zonder dat de kosten zo hoog worden dat er geen voordeel meer uit te halen is. Om die reden zal dit dus ook zo blijven. Om die reden is nu 2020 de nieuwe datum waarop over wordt gestapt op massaproductie. Dan begint BMW aan een geheel nieuwe reeks van elektrische auto’s die verdeeld worden onder de verschillende merken. Zo komen er een aantal varianten van de i-serie bij, komt er een elektrische mini en zijn er plannen voor een elektrische variant van de M-serie.