Na maanden van geruchten, (uitgelekte) foto’s en aankondigingen onthulde BMW gisteren eindelijk de BMW i7. Deze elektrisch aangedreven uitvoering van de vernieuwde 7 Serie heeft een in het oog springend uiterlijk, een degelijke actieradius, opvallend veel ruimte achterin en een zeer compleet uitrusting. Hij zal bij de marktintroductie verkrijgbaar zijn in twee uitvoeringen.
Meningen verdeeld
Over het ontwerp van de i7 zijn de meningen verdeeld. Niet iedereen is een groot fan van de grote, hoekig vormgegeven grille en forse voorkant. Zo opvallend als de voorkant is, zo conservatief zijn de contouren en de achterkant van de BMW i7. Het is haast alsof de ontwerpers bij BMW zich hebben uitgeleefd op de voorkant en ter compensatie vrij voorzichtig zijn geweest met de achterzijde. Het resultaat is een kenmerkende auto, die gewoon heel herkenbaar is als de BMW 7 Serie.
Niet direct als EV ontwikkeld
In tegenstelling tot de BMW iX is de i7 niet volledig als een elektrische auto ontwikkeld. In plaats daarvan is de i7 een geëlektrificeerde uitvoering van de nieuwe BMW 7 Serie, die ook met verbrandingsmotoren en als plug-in hybride (PHEV) verkrijgbaar zal zijn. Desondanks is de i7 uitgerust met een zwaar 101 kWh accupakket, goed voor een actieradius van 625 kilometer. Hiermee doet de i7 onder voor bijvoorbeeld de Mercedes EQS, Tesla Model S en de Lucid Air, iets wat waarschijnlijk te wijten is aan de aerodynamica en efficiëntie van de BMW. Uiteraard hebben we het hier over theoetische cijfers en niet over het praktijkverbruik, dus we houden een slag om de arm.
Snelladen gaat met een tempo van maximaal 195 kW. Een positieve kanttekening: volgens BMW kan de i7 aan de ‘juiste’ snellader voor een lange tijd een hoge laadsnelheid volhouden. Verder is de BMW i7 uitgerust met een 3-fase 11kW-boordlader voor het ‘standaard’ AC-laden.
Opvallend ruim
De i7 i gebaseerd op alweer de zevende generatie van de 7 Serie. Deze is 13 cm groter dan zijn voorganger, wat zorgt voor opvallend veel ruimte op de achterbank. Hiermee heeft de i7 een streepje voor op een concurrent als de Mercedes EQS. Gezien een van de beoogde toepassingen van de i7 — het vervoeren van high profile people — kan deze extra ruimte achterin allesbehalve kwaad. Bovendien hebben passagiers beschikking over een (optioneel) 31.3 inch 8K-scherm. Deze komt achter de voorstoelen uit het plafond zakken. Dat is eens wat anders dan de kleine hoofdsteun TV-schermpjes van weleer.
Compleet uitgerust
Zoals we mogen verwachten is de BMW i7 zeer compleet uitgerust. Het dashboard is qua stijl nagenoeg identiek aan dat van de iX en is, behalve met de iDrive-knop voor spraak en touch, ook ‘gewoon’ met knoppen te bedienen. Kopers hebben keuze uit verschillende soorten bekleding, waaronder een vol-lederen interieur en een recyclebare stoffen stoelbekleding.
Twee uitvoeringen
De BMW i7 zal vanaf eind dit jaar verkrijgbaar zijn — oorspronkelijk in slechts één uitvoering, de xDrive60, met 544 pk en 745 Nm koppel. Pas later volgt de meer krachtiger en sportieve i7 M70 xDrive (650 pk).