Acht jaar na de eerste poging komt BMW opnieuw met een elektrische variant van de Mini. Tenminste, daarvan heeft het een conceptversie geopenbaard. De Mini Electric Concept is in grote mate gebaseerd op de BMW i3. Ditmaal moet de elektrische mini wel een kans gaan krijgen in de showrooms over de hele wereld.
Actieradius
De Mini zal in grote mate gaan lijken op de succesvolle BMW i3. Dat betekent dus dat het dezelfde 33 kWh batterij krijgt. Daarmee kan het zo’n 170 pk genereren. Dit moet voor de mini voldoende zijn om meer dan 200 kilometer op een volle batterij te kunnen rijden. Dit is iets meer dan met de i3 mogelijk is. Al hang veel af van de rijstijl van de bestuurder.
Alleen in concept
De elektrische Mini is voorlopig nog niet in de verkoopruimtes te vinden. Veel meer dan de conceptversie krijgen de liefhebbers op dit moment niet te zien. Daaruit is wel op te maken dat de elektrische variant in grote mate zal afwijken van het elektrische prototype dat in 2009 geen voet aan de grond kreeg. Ook zal hij anders zijn dan de huidige brandstofvarianten van de auto. Met de nieuwe aandrijving komt ook een aantal aanpassingen in het uiterlijk van de auto. Zo moet hij meer aerodynamisch worden en zijn de voor- en achterlampen onder handen genomen voor de elektrische variant.
Daadwerkelijkee versie
Het is echter natuurlijk wel de vraag in hoeverre al deze elementen de daadwerkelijke versie gaan halen. Het is goed mogelijk dat de elektrische variant veel meer zal gaan lijken op de geüpdatete versie van de brandstofauto die binnenkort zijn opwachting maakt. Door de auto meer gelijkenissen te laten tonen met de gebruikelijke Mini is de kans groter dat hij de echte fans aanspreekt. Al is het ook mogelijk dat hij een hele nieuwe fanschare zal krijgen wanneer hij brandstofvrij wordt.