Eerder deze week onthulde BMW de nieuwe generatie van de X1 SUV, waaronder een elektrisch aangedreven uitvoering, die als iX1 door het leven zal gaan. De eerste serieproductie iX1 moet dit najaar nog van de band rollen — niet bij VLD Nedcar in het Limburgerse Born zoals de vorige generatie van de X1 — maar in het Duitse Regensburg.
Eerste elektrische iX1
De huidige generatie van de X1 was weliswaar verkrijgbaar als plug-in hybride, maar een volledig elektrische configuratie ontbrak nog. De elektrische iX1, waarvan de eerste uitvoering de naam xDrive 30 zal dragen, is dan ook een welkome toevoeging aan BMW’s elektrische aanbod.
Naast de elektrische iX1 bestaat de derde generatie van de BMW X1 ook uit conventioneel aangedreven en twee plug-in hybride modellen. Opvallend genoeg zijn de X1’s met benzine- en dieselmotoren als eerste verkrijgbaar, iets later volgen de volledig elektrische en plug-in hybride modellen.
‘Compacte’ SUV
De X1 staat te boek als een compacte SUV, maar is in werkelijkheid vrij fors. Zo ook de nieuwe generatie. De X1 is 4,5 meter lang bij een breedte van 1,85 meter en is daarmee enkele centimeters groter dan zijn voorganger.
De iX1 xDrive 30 is BMW’s eerste EV met vierwielaandrijving in het compacte segment en is uitgerust met twee elektromotoren die samen een vermogen van 230 kW leveren. Dit vermogen is overigens inclusief een tijdelijke ‘boost’, zonder boost moeten we genoegen nemen met 200 kW aan vermogen. BMW rust de iX1 uit met dezelfde “vijfde generatie” eDrive-elektromotoren als andere elektrische BMW’s, waaronder de iX3, iX en i4.
Actieradius en opladen
Omdat de iX1 niet op een dedicated EV-platform wordt gebouwd mogen we geen baanbrekende prestaties op gebied van opladen en actieradius verwachten. Desondanks heeft de iX1 een 64,7 kWh-accupakket, goed voor geschatte actieradius van 413 tot 438 kilometer.
Snelladen gaat met een verdienstelijke maximale snelheid van 130 kW. Dat betekent dat de BMW iX1 binnen een half uur van 10 tot 80 procent op te laden is. Deze specificaties vertellen echter niet het hele verhaal. Zo heeft BMW de iX1 voorzien van dezelfde laadsoftware als die van de i7. Daardoor gaat het snelladen sneller en is het ook minder belastend voor de accu. Bovendien kan de iX1 de accu zowel automatisch als handmatig pre-conditioneren, wat ook voor een kortere laadtijd zorgt.
Daarnaast heeft de iX1 standaard een 11 kW boordlader en is er optioneel ook een 22 kW boordlader verkrijgbaar.
Design
Dan het ex- en interieur. De vormgeving van de X1 kenmerkt zich door zijn scherpe contouren en agressieve doch klassieke voor- en achterzijde. Een van de grootste verschillen ten opzichte van de vorige generatie is de met chroom afgewerkte onderste luchtinlaat aan de voorzijde. Niet iedereen is groot fan van deze verandering, maar opvallen doet het in ieder geval wel.
Ook het interieur is onder handen genomen. Vergeleken met de vorige generatie zit de bestuurder wat hoger, waardoor het zicht op zowel de weg als het instrumentenpaneel nog beter is geworden. Verder heeft het interieur veel weg van dat van de 2-serie Active Tourer en de BMW iX. De iX1 is bijvoorbeeld uitgerust met BMW’s Curved Display. Ook zien we tal van handige extra’s, zoals een zwevende middenarmsteun met geïntegreerd bedieningspaneel en een draadloze smartphone-oplaadpad. De onder BMW-rijders zo gewaardeerde iDrive draaiknop ontbreekt helaas in de nieuwe X1-serie.