Zes jaar nadat hij op de markt kwam, valt het doek voor de BMW i8. De i8 Coupé en Roadster worden in april uit productie gehaald en mogen de geschiedenisboeken ingaan als de eerste BMW plug-in hybride modellen.
Meer dan 20.000 i8’s verkocht
De BMW i8 heeft een futuristisch uiterlijk, waardoor de meeste mensen hem erg geweldig vinden of net helemaal niet. Ondanks de huidige populariteit van geëlektrificeerde auto’s, was in 2013 – toen de i8 werd voorgesteld – een PHEV nog best bijzonder. Toch geeft BMW aan dat de i8 uitgroeide tot een van meest succesvolle hybride sportwagens wereldwijd. Sinds het debuut in 2013 werden er in totaal meer dan 20.000 exemplaren verkocht.
Het prototype werd voorgesteld in 2009 op de International Motor Show (IAA) in Frankfurt. Toen droeg hij nog de naam ‘BMW Vision EfficientDynamics’. De onthulling van de productieversie volgde in 2013, wederom op de International Motor Show (IAA) in Frankfurt. Op datzelfde moment debuteerde ook de i3.
Lichtgewicht
Voor huidige begrippen is het gewicht van de i8 beperkt te noemen. De Coupé weegt 1.610 kilogram en de Roadster 1.670 kilogram. Dit hebben ze te danken aan de Drive Module, een aluminium chassis, en de Life Module, een superlicht inzittendencompartiment van koolstofvezel.
BMW i8 nog verkrijgbaar tot april 2020
Wil je nog een nieuwe i8 kopen? Dat kan tot april 2020. In Nederland betaal je voor de coupéversie minstens 151.273 euro. Kies je voor de roadster, dan moet je minimaal 168.684 euro neertellen. In beide modellen ligt een 143 pk en 250 Nm sterke elektromotor en een 1.499 cc driecilinder turbobenzinemotor die 374 pk en 570 Nm levert. Je kunt ongeveer 50 kilometer elektrisch rijden dankzij de 11,6 kWh lithium-ion accu.
BMW i8 Ultimate Sophisto Edition
BMW brengt ook nog een laatste special edition uit, de BMW i8 Ultimate Sophisto Edition. Deze heeft als buitenkleur Sophistograu, met koperen accenten. Ook de lichtmetalen velgen zijn uitgevoerd in dit E-copper. Andere details van deze special edition zijn de bedieningselementen van keramiek en instaplijsten waarop het Edition logo te zien is. Ook op het middenconsole kun je lezen dat het ‘1 of 200’ is. Verder heeft hij standaard een garageodeuropener geïntegreerd in de binnenspiegel, zijn de interieurlijsten uitgevoerd in carbon en beschikt hij over Comfort Acces, een DAB+ tuner en Online Entertainment. Er worden wereldwijd dus 200 stuks geleverd. De meerprijs voor de Ultimate Sophisto Edition bedraagt 11.495 euro.