BMW neemt voor de nieuwe iNEXT de volgende hindernis op de lange weg naar serieproductie. Het wintertestcentrum van de BMW Group in Arjeplog, Zweden, is het decor voor een complete serie voertuigtests. Deze dienen om alle aandrijf-, chassis- en ophangingscomponenten onder extreme klimaat- en wegomstandigheden te optimaliseren, te onderzoeken en te verbeteren. Met zijn puur elektrische aandrijving voldoet de BMW iNEXT op een bijzonder duurzame manier aan de individuele mobiliteitsbehoeften. Bovendien combineert hij de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van geautomatiseerd rijden en intelligente connectiviteit om zijn passagiers op een volledig nieuwe manier van hun rit te laten genieten.
Productieversie rolt vanaf 2021 van de band
De definitieve productieversie van de BMW iNEXT wordt vanaf 2021 in de BMW fabriek in Dingolfing in productie genomen. Het vlaggenschip van de nieuwe technologie van de BMW Group integreert de belangrijkste toekomstige thema’s van geautomatiseerd rijden, connectiviteit, elektrificatie en diensten (ACES) in de auto zoals gedefinieerd in de Number One > NEXT bedrijfsstrategie. De innovatieve technologie is helemaal gericht op de behoeften en eisen van mensen. De BMW iNEXT, in de vorm van een moderne sportieve wagen oftewel Sports Activity Vehicle (SAV), belichaamt naar eigen zeggen het ultieme rijplezier. De iNEXT realiseert dat met puur elektrische aandrijving, intelligente vierwielaandrijving en een hoogwaardige ophangingstechnologie. Deze componenten worden momenteel voor het eerst in de winter onder reële omstandigheden in de poolcirkel samen getest. Deze intensieve testserie, die gelijkwaardig is aan die van de conventionele modellen, illustreert de hoge mate van rijpheid van de puur elektrische aandrijvingstechnologie van de BMW Group. De BMW iNEXT symboliseert de overgang naar een nieuw tijdperk met elektrisch aangedreven BMW’s.
Testritten
De testritten met de gecamoufleerde BMW iNEXT worden uitgevoerd op besneeuwde wegen en met ijs bedekte meren, waar lage temperaturen en minimale wegwrijving de dagelijkse tests domineren. De kou vormt vooral een uitdaging voor de elektrische motor, de hoogspanningsaccu en het koelsysteem van de BMW iNEXT. De testingenieurs hechten ook bijzonder veel belang aan het eDrive energiemanagementsysteem. Ze analyseren de manier waarop de extreme temperaturen onder nul van invloed zijn op de manier waarop het energieopslagsysteem wordt opgeladen. Ook analyseren ze hoe de elektriciteit wordt overgedragen aan de elektromotor, hoe het elektrische systeem van energie wordt voorzien en hoe de verwarmings- en airconditioningsystemen reageren. Ook de krachtoverbrenging en de ophangingsregelingen worden veel verder getest dan wat in het dagelijkse verkeer gebruikelijk is. Op de met ijs bedekte oppervlakten kan de elektronische regeling van de iNEXT al bij lage rijsnelheden worden uitgedaagd. Voor de ingenieurs betekent dit dat ze bijvoorbeeld de interactie kunnen analyseren van bijvoorbeeld het all-wheel-drive systeem, dat speciaal voor de elektrische aandrijving is ontwikkeld, en de DSC (Dynamic Stability Control). Zo kunnen ze de processen continu optimaliseren onder exact reproduceerbare omstandigheden.
Ideale proeftuin
Ook het stuur- en remsysteem worden onder deze omstandigheden verfijnd. Net als de remvertraging van de remmen moet de energierecuperatie bij het uitrollen nauwkeurig worden aangepast aan elke rijsituatie. De circuits rond Arjeplog vormen ook de ideale proeftuin voor deze proeven. De BMW iNEXT wordt geconfronteerd met alle dynamische rijuitdagingen bij wintertesten op grindpaden, droog asfalt en extreem gladde, gepolijste ijsoppervlakken.