BMW heeft een verkooprecord voor plug-in hybride auto’s neergezet in december. In de laatste maand van 2017 verkocht de Duitse fabrikant 13.271 elektrische auto’s en PHEV’s. Dat was een stijging van bijna tachtig procent ten opzichte van december 2016. Het waren er bovendien ruim 1.500 meer dan het vorige verkooprecord van een maand eerder, toen er 11.710 werden verkocht.
Relatief
Het verkooprecord is goed nieuws voor BMW, maar verdient wel enig perspectief. Het aandeel plug-in auto’s is nog altijd minder dan zes procent van de totale verkopen. Dat neemt niet weg dat het de fabrikant is gelukt om de doelstelling van 100.000 verkochte elektrische auto’s en PHEV’s in een jaar wel ruimschoots wist te behalen. Daardoor was er een stijging van meer dan 65 procent over een heel jaar ten opzichte van een jaar eerder te noteren.
Nieuw doel
Doordat de doelstelling behaald werd, heeft BMW deze voor de komende jaren weer iets verhoogd. Het wil in de komende twee jaar bij elkaar opgeteld tenminste 300.000 plug-in auto’s verkopen. Dat betekent dat het bedrijf in 2019 in het totaal ongeveer een halfmiljoen elektrische voertuigen op de weg wil hebben voor personenvervoer. Aangezien het bedrijf ook aan nieuwe modellen werkt, kan het in de komende jaren snel gaan met de groei van het aantal verkochte elektrische auto’s. Vooralsnog is vooral de BMW i3 een hit. Daarvan werden er 31.482 verkocht.
Vier jaar
Dat de groei van met name de BMW i3 nog altijd zo sterk is, bijna een kwart meer dan in 2016, zegt iets over de ontwikkeling van elektrische voertuigen. De i3 is immers vier jaar geleden al geïntroduceerd. Doordat het tipping point voor de overstap naar elektrisch rijden flink dichterbij is gekomen waren niet alleen bij de Duitse fabrikant, maar bij vrijwel alle fabrikanten flinke stijgingen in de verkopen van de beschikbare modellen te noteren. Om die reden durven de bedrijven ook ambitieuze doelen te stellen.