In Europa is de markt voor pick-ups vrij klein maar wordt wel steeds groter. In de Verenigde Staten is dat wel anders. Daar gaan pick-ups echt als broodjes over de toonbank. Daarom zijn er ook diverse bedrijven die het potentieel van een elektrische pick-up onderkennen. Dat zijn onder meer Rivian, dat uit het niets een order voor honderdduizend elektrische bestelwagens van Amazon heeft gekregen en natuurlijk ook Ford, dat met de F150 de onbetwiste marktleider is bij de pick-ups met verbrandingsmotor. Maar ook Bollinger Motors is behoorlijk gevorderd met de ontwikkeling van een elektrische pick-up en heeft deze, tegelijk met haar elektrische SUV, vorige week onthuld.
Afwijkend, uniek design
De EV’s van Bollinger zien er anders dan de concurrenten. Ze doen een beetje denken aan een gemoderniseerde, minimalistische versie van de Land Rover Defender. Veel grote vlakken, hoekige lijnen, scherpe hoeken en vooral stoer. Maar Bollinger Motors is niet over een nacht ijs gegaan en heeft er terdege voor gezorgd dat de B1 (de SUV) en B2 (de pick-up) een uniek design hebben gekregen. Allebei zijn ze overigens vierdeurs. Opmerkelijk is het unieke systeem waarmee de pick-up van Bollinger lange stukken bagage kan vervoeren. Dat kan door de achterwand van de cabine demontabel te maken. Een concept waar Bollinger octrooi voor heeft aangevraagd.
SUV en pick-up
Zoals de typenummers al doen vermoeden, heeft Bollinger de SUV eerder ontworpen dan de pick-up. Qua grootte van de markt zou je het meeste van het werkpaard, de pick-up, kunnen verwachten. Maar laten we de SUV ook niet uitvlakken want deze heeft net als de Mercedes G-Klasse natuurlijk wel de potentie om een soort van P.C. Hooftstraat-tractor te worden. Beide modellen zijn in ieder geval compromisloos ontworpen. Robert Bollinger, de oprichter van de New Yorkse start-up: “Ik wilde alleen maar de beste truck bouwen zonder compromissen te sluiten.” Ook noemt hij de B2 “de pick-up die ik altijd al wilde en beter is dan wat er nu op de markt is”. Hij vervolgt met “Het werd tijd dat we iets nieuws deden.”
Puike prestaties
De B1 SUV en de B2 pick-up worden uitgerust met twee motoren, één voor iedere as. Samen genereren deze motoren een vermogen van 614 pk en een koppel van 906 Newtonmeter. Voldoende voor een topsnelheid van 160 km/uur en een 0 naar 100 km/uur in amper 4,5 seconden. Hij is dus standaard voorzien van vierwielaandrijving en dankzij de hydropneumatische vering kun je de bodemvrijheid instellen tussen de 25 en 50 centimeter. Ook heeft hij een tweeversnellingsbak met hoge en lage gearing. De trucks van Bollinger Motors zijn verder standaard uitgerust met vrijloopnaven en hebben een volledig aluminium chassis.
Actieradius: ruim 320 kilometer
De Bollinger B1 en B2 hebben een accupakket van 120 kWh. Hiermee zou een actieradius van ruim 320 kilometer mogelijk moeten zijn. Een pick-up is een echt werkpaard. Hij heeft dan ook een fors laad- en trekvermogen. Deze liggen allebei rond de 2300 kilo.