Bollinger Motors, de startup die we kennen van de ‘hoekige’ elektrische pick-up en SUV, kondigt nu ook een elektrische bestelwagen aan. Opvallend is de geringe bodemvrijheid van het getoonde model. Door die lage laadvloer heeft de bestelwagen van Bollinger natuurlijk wel een grotere laadruimte en een lage laaddrempel, maar moet je ook heel erg beducht zijn voor verkeersdrempels.
We kennen Bollinger Motors natuurlijk vooral van de eerste twee modellen, die zijn geïnspireerd op de klassieke Land Rover Defender. De B1 is een elektrische terreinwagen en de B2 is een pick-up.
Elektrische bedrijfswagens
Maar deze zijn nog niet eens in productie of het bedrijf kondigt zijn derde model. De startup gaat eindelijk – want dit is iets wat insiders al verwachtten – over naar het bedrijfswagensegment. Dit segment is dan ook razend interessant. Niet alleen de eerste distributiebedrijven maar ook e-commercegigant Amazon gaan al over op elektrische bestelwagens. Zo bestelde Amazon vorig jaar 100.000 speciale elektrische bestelwagens bij Bollinger-rivaal Rivian en plaatste het ook een ebstelling voor bijna 2.000 elektrische bestelwagens bij Mercedes.
Bollinger Deliver-E
De Bollinger Deliver-E is een volledig elektrisch aangedreven bestelwagen waarvan de TCO (Total Costs of Ownership) volgens Bollinger aanzienlijk goedkoper zou moeten zijn dan een tegenhanger op benzine of diesel. Dat is makkelijk gezegd, zolang de Amerikanen nog geen prijzen hebben genoemd. Ook is er nog geen datum voor de marktintroductie opgegeven, al spreekt men hier en daar over 2022. Maar de nieuwe ontwikkeling van Bollinger Motors heeft absoluut zijn voordelen.
Lage instap
Dankzij de lage voertuigbodem bedraagt de instaphoogte iets minder dan 46 centimeter. Ter vergelijk: de instaphoogte van de Mercedes Sprinter is 57,6 centimeter. Het verschil is dus meer dan 10 centimeter. Dat is uiteraard een zegen voor de chauffeurs van bezorgdiensten die tientallen keren per dag in- en uit de laadruimte van hun bestelwagen moeten stappen. Ondanks die lage laagvloer heeft de Deliver-E een volledig vlakke laadvloer. Maar ook de ontwerpers van Bollinger konden niet voorkomen dat de achterste wielkasten in de laadruimte uitsteken.
Voorwielaandrijving
Vanwege die lage laadvloer moest de wielophanging achter zo compact mogelijk blijven. Daarom heeft Bollinger ervoor gekozen om de Deliver-E met voorwielaandrijving uit te voeren. De Amerikanen voorzien overigens meerdere wielbases voor de bestelwagen. Kopers kunnen ook kiezen uit vijf verschillende accupakketten. Deze gaan van gemiddeld tot zeldzaam groot: 70, 105, 140, 175 en maar liefst 210 kWh. Met die laatste moet een behoorlijk grote actieradius mogelijk zijn. Helaas zijn de snellaadcapaciteiten vrij beperkt. De accu’s kunnen aan de DC-snellader met maximaal 100 kW worden opgeladen.
Aerodynamisch ontwerp
Opvallend is het zeer gladde, duidelijk aerodynamisch geoptimaliseerde ontwerp van de Bollinger Deliver-E. Hier verschilt het busje hooguit van zijn zeer hoekige broers en zussen B1 en B2. De bestuurderscabine wordt gekenmerkt door zeer grote raamoppervlakken. De vooras wordt dicht bij de voorste hoeken van de Bollinger Deliver-E verplaatst, terwijl de achterste overhang zeer lang is. Alle wielen zijn bedekt met uitlopende wielkasten.
Veelzijdig
De bedrijfswagenmarkt ziet er in de VS iets anders uit dan in Europa. Dat betekent dat er daar ook andere voertuigklassen zijn. Afhankelijk van de grootte en het toegestane brutogewicht kunnen de verschillende varianten van de Bollinger Deliver-E worden ingedeeld in de Amerikaanse bedrijfswagenklassen 2B, 3, 4 en 5. Dat betekent dat de maximum toegestane massa van de Deliver-E tussen de 2.722 en 8.845 kilogram ligt. Dat betekent dat hij wat dat betreft behoorlijk veelzijdig is. De stuur- en rembekrachtiging zijn elektrisch en alle wielen zijn individueel opgehangen. De standaard veiligheidsuitrusting omvat ABS, een elektronisch stabiliteitsprogramma en tractiecontrole.