Bosch, een van de grootste toeleveranciers van de automobielindustrie, gaat beginnen met de serieproductie van brandstofcellen voor vrachtwagens en personenwagens. Het Duitse bedrijf is hiervoor een samenwerking aangegaan met de Zweedse fabrikant PowerCell Sweden voor de verdere ontwikkeling en productie van de zogenaamde stacks. In deze stacks worden waterstof en zuurstof omgezet in elektriciteit.
Gezamenlijke ontwikkeling
Bosch en PowerCell Sweden gaan de PEM-stacks (op basis van polymeerelektrolyt) verder ontwikkelen tot ze klaar voor serieproductie zijn. Daarna zal Bosch de brandstofcellen, gebruikmakend van de gezamenlijk ontwikkelde technologie, vervolgens onder licentie in serie produceren. De marktintroductie zou uiterlijk in 2022 plaats moeten vinden. Door twee of meer stacks flexibel te combineren, willen Bosch en PowerCell Sweden verschillende brandstofcellen ontwikkelen die geschikt zijn voor allerlei voertuigen, van personenauto’s tot zware vrachtwagens.
PowerCell Sweden
PowerCell is een in Göteborg gevestigde business unit die in 2008 werd afgesplitst van de Volvo Groep. Het bedrijf telt momenteel meer dan 60 medewerkers en produceert stacks tot 125 kW, aldus Bosch. Het bedrijf levert al brandstofcellen voor diverse prototypes van vrachtwagens en personenwagens.
Bosch
Bosch biedt al een uitgebreid portfolio van brandstofcelcomponenten aan, zoals luchtcompressoren met vermogenselektronica of besturingsapparaten met sensoren. Bosch heeft een sterke positie in de brandstofcelsector en de samenwerking met PowerCell zal die alleen maar versterken.
Marktpotentieel
Bosch ziet miljarden euro’s aan potentieel in de mobiele brandstofceltechnologie op de lange termijn. De Groep schat dat tegen 2030 tot 20 procent van alle elektrische voertuigen wereldwijd zal worden aangedreven door brandstofcellen – vooral op de markt voor bedrijfsvoertuigen, die binnenkort, bijvoorbeeld in Duitsland, verplicht zullen zijn om te veranderen vanwege de bindende CO2-grenswaarden.
Geleidelijke verlaging van de kosten
“Vanaf de bedrijfsvoertuigen zullen brandstofcelaandrijvingen van Bosch in de toekomst ook steeds meer in personenauto’s worden gebruikt”, aldus een verklaring van het Duitse technologieconcern. Dit zou echter een geleidelijke verlaging van de kosten van brandstofcelsystemen vereisen. Volgens Bosch is de grootste post de stack, die tot twee derde van de totale kosten van een brandstofcel vertegenwoordigt. “Bosch realiseert schaalvoordelen door industrialisatie en de verspreiding van technologie op de markt”, zegt Dr. Stefan Hartung, directeur en voorzitter van de divisie Mobiliteitsoplossingen van Bosch, optimistisch. De kosten van waterstof zouden echter ook moeten dalen, waarbij de prijs (“vaak meer dan vijf euro per kg”) zou dalen naarmate de productie toeneemt.
“Bosch beste denkbare partner”
PowerCell CEO Per Wassén reageerde: “Met al zijn kracht en expertise geeft Bosch onze brandstofceltechnologie de kans om voet aan de grond te krijgen op de automarkt. Bosch is de beste partner die we ons kunnen voorstellen. Wij zijn tot nu toe onder andere betrokken geweest bij maritieme waterstofprojecten, maar zijn eind 2017 ook door bijvoorbeeld de Amerikaanse start-up Nikola Motor benoemd tot leverancier voor stacks voor de pre-productieversies van de voertuigen van Nikola Motor.”