Elektrische auto’s zijn niet brandgevaarlijker dan normale auto’s. Het risico op een brand is niet hoger en als er een brand is, is die niet gevaarlijker dan een brand van een auto met verbrandingsmotor. Dat vertelde Karl-Heinz Knorr, gediplomeerd fysicus en hoofd van de brandweer van Bremen, in een interview met het Duitse blad Der Spiegel.
Een elektrische auto bevat niet meer energie dan een auto met een brandstoftank aan boord. Daardoor kan zo’n brand nooit gevaarlijker zijn. Ook produceert een brandende elektrische auto net zulke en net zoveel giftige dampen. Maar de manier waarop deze soorten auto’s branden en de soort dampen die er vrijkomen, zijn wel verschillend, vertelt Knorr.
Brand komt niet vaker bij elektrische auto’s
Volgens Knorr is het zo dat beide soorten auto’s een even groot gevaar vormen. Het aantal branden met elektrische auto’s is naar rato niet meer dan het aantal branden met auto’s met verbrandingsmotor. Omdat elektrische auto’s nog nieuw zijn, komen branden met elektrische auto’s wel vaker voor in het nieuws. Knorr is van mening dat daardoor ten onrechte wordt afgespiegeld dat het brandgevaar van elektrische auto’s groter in het nieuws.
Brand van elektrische auto is ook niet gevaarlijker
Die branden zijn volgens Knorr ook niet gevaarlijker. Beide soorten auto’s hebben namelijk evenveel energie aan boord, namelijk de energie die nodig is om een auto van A naar B te brengen. Zowel de accu van een elektrische auto als de brandstof van een normale auto bevat dus evenveel energie voor een brand. De grootte van een brand van beide soorten auto’s is volgens Knorr dan ook vergelijkbaar. Beide typen produceren even veel warmte en giftige dampen
Elektrische auto’s branden anders, niet meer of vaker
Karl-Heinz Knorr, gediplomeerd fysicus en hoofd van de brandweer van Bremen, vindt ook dat zowel elektrische auto’s als auto’s met verbrandingsmotoren helemaal niet zo vaak branden. Elektrische auto’s branden volgens Knorr dus niet vaker maar branden wel anders dan auto’s met verbrandingsmotoren. Dat betekent dus dat er andere blus- en opslagmethoden voor nodig zijn.
Veel water
Wanneer een elektrische auto brandt, wordt er thermische energie in de accu wordt opgewekt waardoor de brand van de ene accucel naar de andere over kan springen. Dit chemische proces kan het beste door intensieve koeling worden onderbroken, zodat er voor het blussen van een brandende elektrische auto veel meer water nodig is.
Aandacht voor vervoer en opslag
Volgens Knorr kan een brand bij een elektrische auto later – tot wel 24 uur – weer oplaaien. Dat betekent dat er extra aandacht aan het vervoer en opslag van zo’n auto moet worden geschonken. Sleepbedrijven moet volgens Knorr dus beter worden geïnstrueerd over de het vervoeren en opslaan van wrakken van elektrische auto’s.